Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kuluttajaliiton Hävikkiviikko nostaa pois heitetyn ruoan pöydälle

Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

Kuluttajaliiton Hävikkiviikko nostaa pois heitetyn ruoan pöydälle

Julkaistu: 27.08.2014 klo 09:59
Julkaisija: Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

8.-14.9. järjestetään jälleen valtakunnallinen Hävikkiviikko. Kuluttajaliiton organisoimaa Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna toisen kerran, ja mukaan on lähtenyt suuri joukko yhteistyökumppaneita elintarvikeyrityksistä järjestöihin ja kaupasta ravintola-alaan.  Viikon aikana järjestetään tempauksia ja jaetaan ruokahävikin vähentämiseen tähtäävää tietoa, vinkkejä ja ideoita.

Suomalaiset kotitaloudet heittävät vuodessa henkeä kohti keskimäärin 23 kiloa syömäkelpoista ruokaa roskiin. Kotitaloudet ovat avainasemassa ruokahävikin vähentämisessä; kotikeittiöissä hävikkiä tulee enemmän kuin vaikkapa kaupassa (12-14 kg/vuosi henkeä kohden) tai ruokapalveluissa (14-16 kg/vuosi henkeä kohden). Lähde: Foodspill 2010-2012 -hanke, MTT.

- Asialle on yksinkertaisesti tehtävä jotain, ja on meidän itsemme vastuulla muuttaa omaa käyttäytymistämme. Hävikkiviikolla halutaan toki herätellä pohtimaan hävikkiä myös esimerkiksi kaupoissa ja ravintoloissa, mutta kuluttajat voivat tehdä ihmeitä omien kulutus- ja ruoanlaittotottumuksiensa puitteissa – niin suuri on kotona roskiin heitettävän ruoan määrä. Avaimet ruokahävikin vähentämiseksi ovat jokaisen ruokaa ostavan suomalaisen käsissä, Kuluttajaliiton Annikka Marniemi pohtii.

Roskiin heitetty ruoka kuormittaa ympäristöä valtavasti. Samalla se tekee lovea lompakkoon ja nostaa perheiden ruokakuluja. Kotitalouksissa roskiin joutuva ruoka tarkoittaa rahassa keskimäärin 125 euroa. Niinpä neljän hengen perhe hukkaa vuodessa jopa 500 euroa. Hävikkiviikko herättelee kaikkia suomalaisia miettimään, miten ruokahävikkiä pystyy pienin keinoin vähentämään.

- Olemme saaneet mukaan kumppaneiksi koko joukon ruoan parissa toimivia yrityksiä ja yhteisöjä, eikä innostavilta ja kannustavilta hävikinvähentämisideoilta voi Hävikkiviikolla välttyä. Lisäksi viikon aikana järjestetään mielenkiintoisia yleisötapahtumia, kertoo Marniemi.

Yleisötapahtumia ja tietoa

Hävikkiviikon aikana  kumppanit järjestävät tapahtumia eri puolella maata. Torstaina 11.9. jaetaan kaupoilta saaduista hävikkiraaka-aineista valmistetut yhteensä 5000 lounasta Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Motivan koordinoimat Saa syödä-tempaukset käynnistyvät klo 10.30 Helsingissä Narinkkatorilla, Turussa Kauppatorilla ja Tampereella Keskustorilla. Helsingissä tempauksen avaa tanskalainen Selina Juul, joka esiintyy ja luennoi ympäri maailmaa ruokahävikin vähentämisestä.  Lisäksi torstaina järjestetään Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama kansainvälinen Licence to Eat -asiantuntijaseminaari ruokahävikistä.

Keskiviikkona 10.9 Kino Andorrassa Helsingissä näytetään yleisölle ilmainen ”Taste the Waste” –elokuva, joka paljastaa totuuden maailmanlaajuisesta ruokajätteen ongelmasta. Elokuvaa seuraa keskustelutilaisuus ruokahävikistä, jonka aikana yleisö voi esittää kysymyksiään ja ajatuksiaan asiantuntijapaneelille. Elokuvaillan toteuttaa YK:n tiedotuskeskus UNRIC yhteistyössä Hävikkiviikon ja Suomen Kuluttajaliiton kanssa.

- Tartumme yhteistyökumppaniemme kanssa aiheeseen kannustaen, keskustellen ja elämyksiä tarjoten. Tavoitteenamme on saada ihmiset pohtimaan oman keittiönsä hävikkiä, sen syitä ja helppoja keinoja hävikin vähentämiseksi. Ideoita löytyy paljon esimerkiksi Hävikkiviikon Facebook-sivuilta tai Instagramista käyttäjänimellä Hävikkiviikko sekä kumppaneiden omista kanavista, Marniemi vinkkaa.

Lisätiedot

Kuluttajaliiton elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi, p. 050 5895 780 annikka.marniemi@kuluttajaliitto.fi
www.facebook.com/havikkiviikko
Instagram ja Twitter: @Havikkiviikko
Lista kumppaneista: http://www.kuluttajaliitto.fi/havikkiviikko

Saa syödä -tapahtumat: Motivan asiantuntija Elina Ovaskainen, p. 040 7749390
Seminaari: Asiantuntija Tarja Terävä, Pohjoismainen Kulttuuripiste, p. 010 583 1010
YK-kino: http://www.unric.org/fi/cine-onu-helsinki

Logot toimitukselliseen käyttöön osoitteesta http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/elintarvikkeet_ja_ravitsemus/havikkiviikko/havikkiviikon_logot

Hävikkiviikolla Kuluttajaliitto osallistuu Suomen kestävän kehityksen sitoumukseen.Kestävän kehityksen sitoumus on julkinen toimenpidesitoumus, jossa yritys, organisaatio tai yksityishenkilö sitoutuu muuttamaan toimintaansa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Kuluttajaliitto haastaa myös yksittäiset kuluttajat laatimaan oman sitoumuksensa! Sitoumuksen voi käydä antamassa ympäristöministeriön sivuilla osoitteessa: http://sitoumus2050.fi/

Hävikkiviikon toteuttamista rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö.