Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Komissaari Olli Rehn jakaa Paras Savuton Työpaikka -palkinnot 6.5. seminaarissa Helsingissä

Savuton Suomi 2030

Kutsu.
Julkaistu: 05.05.2014 klo 12:15
Julkaisija: Savuton Suomi 2030

Tervetuloa Savuton Suomi 2040 - seminaariin. Teemana "Koukussa ollaan - haasteena nikotiiniriippuvuus".

Aika: Tiistai 6.5. klo 8.30 - 13.00
Paikka: Suomen kansallismuseon auditorio, Mannerheimintie 34, Helsinki
(sisäänkäynti katutasosta Mannerheimintieltä)

Savuton Suomi 2040 -seminaarissa pureudutaan kansantajuisesti nikotiiniriippuvuuteen. Päivän aikana selviää, miten ja miksi nikotiini koukuttaa, millaista on nikotiiniriippuvaisen arki ja miten kierteestä on mahdollista päästä irti. Paneelissa pohditaan, kuka on vastuussa nikotiiniriippuvuudesta ja kenen pitää maksaa hoitokulut. Komissaari Olli Rehn jakaa Paras Savuton Työpaikka 2014 -palkinnot.

Poimintoja päivän aiheista

Klo 10.15 Nikotiiniriippuvuus arjessa

Taito Pekkarinen kertoo henkilökohtaisesta kokemuksestaan. Lääkintöneuvos Taito Pekkarinen on Lääkärilehden  vastaava päätoimittaja (emeritus). Tupakkavieroituksen asiantuntija, keuhkosairauksien erikoislääkäri Sirkku Vilkman (HUS) kommentoi ammattilaisen näkökulmasta.

Klo 10.35 Paras Savuton Työpaikka 2014 -palkintojenjako

EU-komission varapuheenjohtaja, talouskomissaari Olli Rehn jakaa Paras Savuton Työpaikka 2014 -palkinnot ja esittelee valintaan johtaneet perustelut. Hän myös kertoo oman näkemyksestä savuttomuudesta.

Klo 11.05 -11.30 Tauko, jonka aikana mahdollisuus haastatteluille

Klo 11.30 Paneelikeskustelu

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankarin vetämässä paneelissa pohditaan, kuka on vastuussa nikotiiniriippuvuudesta aiheutuvista terveyden- ja sairaudenhuollon kuluista ja miten ne pitäisi maksaa.

Paneelikeskustelussa mukana:

Maija Anttila, Helsingin kaupunginvaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan pj.
Ari Haukkala, VTT, dosentti, sosiaalitieteiden laitos, Helsingin yliopisto
Jouko Isolauri, sairaanhoitopiirin johtaja, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä
Kari Paaso, johtaja, sosiaali- ja terveysministeriö
Michael Saarikoski, OTT

Tilaisuuteen on kutsuttu perusterveydenhuollon yksiköitä, terveyskeskusten johtoa, vaikuttajia ja päättäjiä sekä nuorten parissa toimivia ammattilaisia.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt: (Haastatteluja voidaan sopia etukäteen tai paikan päällä)
viestintäkoordinaattori Tiina Ohtonen, tiina.ohtonen@suomenash.fi, puh. 050 560 2401

www.savutonsuomi.fi

Savuton Suomi 2040® -hanke toimii aktiivisesti savuttomuuden edistämiseksi ja tukee tupakkalainsäädännön kehittämistä kohti tupakatonta Suomea.

Verkostossa mukana: Allergia- ja Astmaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Filha ry, Hengitysliitto ry, HYKS – Sydän ja keuhkokeskus, Kirkkohallitus, Lääkärit tupakkaa vastaan –verkosto, Savuton kunta –hanke, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen keuhkolääkäriyhdistys ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen terveyttä edistävät sairaalat ja organisaatiot ry STESO, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos. Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry hallinnoi hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki