Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kevät etenee vauhdikkaasti – jopa västäräkkejä havaittu

Luonto-Liitto

Kevät etenee vauhdikkaasti – jopa västäräkkejä havaittu

Julkaistu: 31.03.2016 klo 09:00
Julkaisija: Luonto-Liitto

Kevätseurannan toinen viikonloppu toi mukanaan paljon keväthavaintoja. Sopivasti lämmenneet säät vauhdittivat etenkin lintujen muuttoa. Havaintoja saatiin jo muistakin lajeista.

Muuttolinnut levittäytyivät tehokkaasti syvemmälle sisämaahan viikonlopun aikana. Laulujoutsenia on nyt havaittu runsaammin myös Pohjois-Suomessa, pohjoisimmat havainnot saatiin Rovaniemen korkeudelta. Töyhtöhyyppien muutto on vauhdittunut, uusia havaintoja saatiin viikonlopulta paljon. Muutkin muuttolinnut, kuten kiurut, kottaraiset, kurjet ja naurulokit ovat kiristäneet muuttotahtiaan, ja saimme myös lisää ensihavaintoja västäräkeistä.

”Naurulokkeja näkee nyt suuriakin joukkoja päivystämässä meren rantojen tuntumassa sulilla paikoilla. Omalle kotiseudulleni Helsinkiin ne olivat ilmestyneet kuin yllättäen viikonloppuna. Lokit ovat ainakin kaupungissa yksi parhaiten kuuluvin kevään merkki”, kertoo kevätseurantavastaava Emilia Hämäläinen.

Kevät otti viikonloppuna selviä askelia eteenpäin myös muiden lajien kohdalla. Eteläisestä Suomesta saatiin paljon yksittäisiä havaintoja leskenlehdistä. Muurahaiset ovat jo heränneet, ja ensimmäisiä sinivuokkoja on havaittu pohjoisimmillaan Porin korkeudella. Viikonloppuna havaittiin myös muutamia sitruunaperhosia, sisiliskoja ja sääskiä.

”Maanantaina tein oman ensihavaintoni leskenlehdestä. Oikein jo odottaa, että kukat pääsevät valloilleen värittämään maisemaa kauniin keväiseksi. Luultavasti ei kestä enää kauaa, että kevätkukkien loisto pääsee kunnolla alkuun, kunhan ilmat pysyvät lämpimänä”, Hämäläinen sanoo.

Seuraavan kerran lajien runsastumista seurataan 9.–10.4.2016 välisenä viikonloppuna. Omat ensihavainnot voi kuitenkin käydä ilmoittamassa Kevätseurannan nettisivujen www.kevatseuranta.fi kautta milloin tahansa.

Lisätiedot:

Luonto-Liiton kevätseurantavastaavat:

Heikka Marttila-Tornio, heikka.marttila-tornio(at)luontoliitto.fi, puh. 044-3381543

Emilia Hämäläinen, emilia.hamalainen(at)luontoliitto.fi

--

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

www.luontoliitto.fi