Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Keselmälampien kunnostustyöt aloitetaan Sallassa

Keselmälampien kunnostustyöt aloitetaan Sallassa

Julkaistu: 30.03.2009 klo 15:19
Julkaisija:

Sallan Keselmälampien maanrakennustyöt aloitetaan 30.3.2009 ja työt saadaan pääosin valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä. Läheiselle latureitille asennetaan varoitusmerkit työmaasta. Aikoinaan luonnonravintolammikoiksi rakennetut Keselmälammet kunnostetaan yhdistämällä kaksi ylintä lampea, ruoppaamalla ja törmittämällä vedenvaivaamia rantoja ja rakentamalla lampien rannoille kävelyreittejä. Keselmäjärven uimarannan rakennustyöt tehdään touko-kesäkuussa. Viimeistelytöitä tehdään kesän aikana.

Keselmälampien kunnostussuunnitelman on tehnyt Lapin ympäristökeskus. Sallan kunta on hakenut Keselmälampien kunnostukseen maisematyöluvan, joka on myönnetty 24.2.2009. Kunnostustöiden ansiosta alueen virkistyskäyttömahdollisuudet kasvavat ja pensittynyt ja vedenvaivaama maisema siistiytyy selkeäksi vesi- ja rantamaisemaksi.

Keselmälampien kunnostus on osa Sallatunturin reitistö-, rinne- ja vesistökunnostushanketta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 349 000 euroa, josta EU:n osuus on 140 400 euroa, ympäristöministeriön osuus on 121 100 euroa, Sallan kunnan osuus 52 500 euroa ja yrittäjien osuus on yhteensä 35 000 euroa.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on kehittää Sallatunturin alueen matkailuedellytyksiä huomioiden ympärivuotinen matkailu ja siten edesauttaa kausiluontoisten työpaikkojen muodostumista ympärivuotisiksi. Suunniteltujen töiden rakennusaikainen työllisyysvaikutus on 4 henkilötyövuotta. Projektiin sisältyvät työt ja kohteet on valittu yhteistyössä alueen yrittäjien ja Sallan kunnan edustajien kanssa.

Reittien parannustyöt ja muut toimet

Sallatunturin alueelle on laadittu  reittien opastusjärjestelmä ja reittimerkkien uusiminen aloitetaan kesän aikana. Tavoitteena on parantaa maastossa liikkuvien turvallisuutta  ja vähentää maaperän kulumista ja yleistä roskaantumista. Sallatunturin alueelle laaditaan kesän aikana myös maisemanhoitosuunnitelma.

Keselmäjärven uimarannan yläpuolelle rakennetaan viheralue ja alueelle sijoitetaan lapsille leikkivälineitä. Asuntovaunualuetta parannetaan. Petservaaraan rakennetaan näköalatorni. Tuohenlusikkalammen saunan kehikko on rakennettu talven aikana. Kehikko siirretään lammelle kesällä ja rakennetaan valmiiksi syksyyn mennessä. Laskettelurinteiden lumiaitoja uusittu ja työtä jatketaan kevään ja kesän aikana. Töiden valmistuttua Lapin ympäristökeskus luovuttaa rakenteet Sallan kunnalle, joka vastaa valmiiden rakenteiden hoidosta ja kunnossapidosta.

Rakennuspäällikkö Kauko Haikola, Lapin ympäristökeskus,
Työmaanpäällikkö Juha Kuivalainen, Lapin ympäristökeskus,