Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Katsaus luotaa ympäristön tilaa Uudellamaalla - Ilman laatu melko hyvä, vesistöjen tila kaipaa parantamista

Julkaistu: 11.02.2009 klo 12:07
Julkaisija:

Ilman laatu Uudellamaalla on enimmäkseen melko hyvä, asutuksen ja liikenteen voimakkaasta kasvusta huolimatta. Ilmaan joutuvia epäpuhtauksia ja päästöjä on onnistuttu vähentämään merkittäväsi 1990-luvun alusta lähtien. Tosin paikallisesti, esimerkiksi keväisin, liikenteen aiheuttamat hiukkaspitoisuudet saattavat nousta korkeiksikin.

Uudenmaan ympäristökeskus on julkaissut ympäristön tila Uudellamaalla 2008 -katsauksen, joka tarkastelee toimialueen tämänhetkistä ympäristön tilaa. Samanaikaisesti katsauksen kanssa on julkaistu 12 muun alueellisen ympäristökeskuksen vastaavat katsaukset sekä valtakunnallinen ympäristön tila -katsaus.

Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan vesistöt sekä rannikkovedet ovat keskimäärin huonommassa tilassa kuin Suomessa yleensä. Vesistöjä kuormittavat ihmisten toiminnot eikä niiden tilaa ole toimenpiteistä huolimatta saatu paranemaan. Maatalouden ja erityisesti peltoviljelyn osuus vesistöjen kokonaiskuormituksesta on merkittävä. Pohjavesialueiden määrällinen ja kemiallinen tila Uudellamaalla on keskimäärin hyvä.

Uudenmaan alueella elinympäristöjen häviäminen on erityisen suuri uhka luonnon monimuotoisuudelle, sillä alue on maamme tiheimmin asuttua ja rakentaminen erityisen vilkasta. Metsien ja maatalousympäristöjen käytössä tapahtuneiden muutosten seurauksena metsät ovat muuttuneet tasalaatuisimmiksi ja lahopuun määrä metsissä on vähentynyt. Samaan aikaan avoimet perinne- ja kulttuurialueet, kuten niityt ja laitumet, ovat kasvaneet tai kasvamassa umpeen. Luonnonsuojelualueiden verkostoa täydentämällä on lajeille mahdollista turvata riittävä määrä elinympäristöjä.

Ilmastonmuutos vaikuttaa jo Uudellamaallakin. Vuoden keskilämpötila on selvästi noussut ja talvipäivien määrä vähentynyt. Myös luonnossa on jo nyt havaittavissa muutoksia, kuten kasveilla lehtien puhkeamisen ja linnuilla muuton aikaistumista keväisin.

Ympäristön tila Uudellamaalla -katsauksen löydät osoitteesta: www.ymparisto.fi/uus/ymparistontila2008

Tai voi ladata sen tästä:
Ympäristön tila Uudellamaalla 2008 (Pdf 3827 Kb)

Osastopäällikkö Pirkko Kekoni, Uudenmaan ympäristökeskus, p.040 594 8724, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi