Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Katiskojen nielurajoittimien jakelu laajenee saimaannorpan suojelemiseksi

Suomen luonnonsuojeluliitto

Katiskojen nielurajoittimien jakelu laajenee saimaannorpan suojelemiseksi

Julkaistu: 09.04.2013 klo 12:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton viime vuonna käynnistämä Kalasta oikein katiskalla -kampanja laajenee tänä vuonna Pohjois-Karjalaan ja Pohjois-Savoon. Kampanja käynnistyy keväisten kalastusrajoitusten astuessa voimaan 15.4. ja jatkuu aina elokuun loppuun saakka.

Kampanjan aikana tiedotetaan norpalle turvallisesta katiskakalastuksesta ja jaetaan katiskoihin sopivia nielurajoittimia Saimaan alueella. Nielurajoitin estää katiskan nielun laajenemisen, mikä varmistaa sen, että kuutti ei pääse tunkeutumaan katiskaan ja huku.

”Nielurajoitin on kiinnitettävä nippusiteillä tukevasti katiskaan, jotta nielurajoitin pysyy paikallaan”, muistuttaa Etelä-Savon luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja ja idean isä Timo Luostarinen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Nielurajoittimien idea meni viime vuonna hyvin läpi. Luonnonsuojeluliitto jakoi viime vuonna 2012 noin 3500 ilmaista nielurajoitinta. Tänä vuonna tavoitteena on jakaa ainakin 5000 nielurajoitinta.

”Nielurajoittimien tuonti kauppoihin herättää myönteistä huomiota, ja joskus ihmiset tulevat kertomaan norppa- ja luontohavainnoistaan”, Luostarinen kertoo.

Vaikka löysä- ja leveänieluiset katiskat ovat kiellettyjä keskeisillä norppien esiintymisalueilla, ovat sopimusten vastaiset katiskat yhä yleisiä. Kampanjoinnin vaikutus on jo havaittavissa: sopimusten vastaisten katiskoiden määrä tarkistetuista on laskenut 50 prosentista 30 prosenttiin vuosien 2011–2012 välillä.

Suomen luonnonsuojeluliitto suosittelee käyttämään katiskoissa nielurajoittimia ja välttämään verkkokalastusta koko Saimaan alueella.

”Vaikka saimaannorppa pesii rajatulla alueella, se liikkuu lähes koko Saimaalla. Meidän on turvattava alueiden reunamille ja ulkopuolelle syntyvien kuuttien hengissä säilyminen ja autettava saimaannorppaa levittäytymään takaisin sen luontaisille elinalueille", SLL:n saimaannorppa-asiantuntija Kaarina Tiainen sanoo.

Kalasta oikein katiskalla -kampanja toteutetaan yhteistyönä Etelä-Karjalan Osuuskaupan kanssa. Nielurajoittimia on jaossa Suomen luonnonsuojeluliiton toimipisteissä sekä useissa Etelä-Karjalan Osuuskauppa EeKoon ja Osuuskauppa Suur-Savon, PKO:n ja PeeÄssän liikkeissä.

• Lista nielurajoittimien jakelupisteistä (myös tiedotteen lopussa) ja video nielurajoittimen käytöstä: www.sll.fi/saimaannorppa
  • Kuvia lehdistön käyttöön: katiskapiirros: SLL, norppakuva: Juha Taskinen / SLL

• saimaannorpan suojelusta: Kaarina Tiainen, saimaannorppa-asiantuntija ja aluepäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 050 530 3270, kaarina.tiainen@sll.fi
  • nielurajoittimien valmistamisesta ja jakelusta: Timo Luostarinen, Etelä-Savon luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja, p. 044 2080770, timo.luostarinen@sll.fi