Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kalavesistä huolehtimisen itsenäisyyttä ei pidä viedä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kalavesistä huolehtimisen itsenäisyyttä ei pidä viedä

Julkaistu: 23.01.2013 klo 08:46
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto vastustaa Kainuun ELY-keskuksen päätöstä lopettaa kalatalouspäällikön virka ja siirtää kalatalousasioiden ratkaisut pois kalatalouden ammattilaisilta. Liitto pelkää yleisen kalatalousedun valvonnan loppuvan muistakin ELY-keskuksista.

Luonnonsuojeluliitto on pyytänyt elinkeinoministeri Jan Vapaavuorta harkitsemaan uudelleen Kainuun kalatalousjohtajan viran lakkauttamista.

"Vahvaa ja itsenäistä kalatalousjohtajaa tarvitaan yleisen kalatalousedun valvontaan", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.

Suomen luonnonsuojeluliitto pelkää, että ilman omaa johtajaa kala-asiat joutuvat ELY-keskuksessa sellaisten elinkeinotoimintojen alle, jotka ovat ristiriidassa sen kanssa. Ristiriitoja voi olla esimerkiksi maatalouden ja teollisuuden päästöissä, vesivoimassa ja kaivoshankkeissa. Kala-asiat liittyvät kiinteästi myös Suomen vesilain ja EU-direktiivien toimeenpanoon. Tällaisissa asioissa liiton mielestä tarvitaan kalatalouspäällikköä, jolla on riittävä päätös- ja esimiesvalta.

Luonnonsuojeluliiton mielestä Kainuun päätös muodostaa vaarallisen ennakkotapauksen. Elinvoimaiset kala- ja rapukannat ja niihin tukeutuva virkistys- ja ammattikalastus ovat olennainen osa suomalaista vesiluontoa ja kulttuuria. Kalatalousviranomaisen ydintehtäviin kuuluva yleisen kalatalousedun valvonta erilaisissa vesiympäristöön kohdistuvissa hankkeissa on hoidettava riippumattomasti. Yleisen kalatalousedun valvonnan heikentäminen voi levitä myös muihin ELY-keskuksiin.

Kalatalouden lisäksi alueellisen ympäristöhallinnon itsenäisyys ja voimavarat ovat vaarantuneet ELY-keskuksissa. Tämäkin on tullut parhaiten esille Kainuussa Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmien takia. Luonnonsuojeluliiton mielestä ympäristöministeriön pitäisi perustaa itsenäinen Suomen ympäristövirasto ja siirtää ELY-keskusten ympäristövirkamiehet sen aluetoimistoihin.

Kirje elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelle kalataloushallinnon asemasta ELY-keskuksissa:

- toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, puh. 050-347 8778, eyk@sll.fi

- puheenjohtaja Risto Sulkava, puhelin 050-560 2113, risto.sulkava@sll.fi

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, puh. 0400-615 530, tapani.veistola@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö. Sen toiminta kattaa koko maan Ahvenanmaata lukuunottamatta.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto