Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Juomatölkkien panttimerkintä muuttuu

PALPA

Juomatölkkien panttimerkintä muuttuu

Julkaistu: 27.05.2014 klo 10:00
Julkaisija: PALPA

Suomen Palautuspakkaus Oy (PALPA) yhtenäistää juomapakkausten panttimerkintöjä. Alumiinisten juomatölkkien pantillisuuden voi jatkossa todeta soikeasta panttimerkistä, joka on ennestään tuttu pantillisista muovi- ja lasipulloista. Siirtymäaikana kaupoissa näkyy sekä uusilla että vanhoilla merkinnöillä varustettuja tölkkejä.

Tölkki uudella panttimerkinnälläPantillinen vai ei? Tähän asti asian on voinut tarkistaa juomatölkin yläreunan nuolikuviosta ja tekstistä PANTTI - PANT 0,15 e. Jatkossa yläreunan merkintä jää pois, ja tölkin pantillisuuden vahvistaa soikea panttimerkki, jonka keskellä näkyy panttiarvo. Juomapakkausten kierrätysjärjestelmiä hallinnoiva PALPA suosittelee, että juomavalmistajat sijoittaisivat panttimerkin tölkin viivakoodin läheisyyteen.

– Vastaava merkki on ollut jo aiemmin käytössä pantillisissa muovi- ja lasipulloissa. Pantillisten pakkausten tunnistaminen tulee johdonmukaisemmaksi, ja erilaisten pakkausten panttiarvot ovat selkeästi esillä soikeassa merkissä, sanoo PALPAn toimitusjohtaja Pasi Nurminen.

Muutokseen liittyy yli kolmen vuoden siirtymäaika, joka päättyy 31.12.2017. Ensimmäiset soikealla panttimerkillä varustetut tölkit tulevat kauppoihin jo toukokuun 2014 aikana, mutta vuoden 2017 loppuun saakka myynnissä voi olla yhtäaikaisesti uudella ja vanhalla tavalla merkittyjä tölkkejä.

– Alkuvaiheessa kuluttajan kannattaa tietysti olla tarkkana, ettei vahingossa luule pantillista tölkkiä pantittomaksi nuolikuvion puuttumisen takia, Nurminen kehottaa.

Panttimerkinnän muutos ei vaikuta tölkin panttiarvoon. Panttiarvon määrää jätelain juomapakkausasetus, ja sen perusteella juomatölkkien pantti on tällä hetkellä 15 senttiä. Väistyvällä nuolimerkinnällä varustetuista tölkeistä saa pantin takaisin myös vuoden 2017 jälkeen.

Alumiininen juomatölkki on Suomen yleisin ja palautetuin juomapakkaus. Vuonna 2013 myydyistä pantillisista tölkeistä huikeat 95 % – kaikkiaan noin 1,2 miljardia kappaletta – palautui kiertoon. Tölkeistä saatiin noin 17 000 tonnia kierrätysalumiinia, josta valmistetaan uusia tölkkejä.

Liitteet:
Kuvat uusista ja poistuvista juomatölkkien panttimerkinnöistä
Lyhyt tietoisku panttimerkinnän muutoksesta

toimitusjohtaja Pasi Nurminen, Suomen Palautuspakkaus Oy
puh. 09 8689 8665, pasi.nurminen@palpa.fi

PALPA – 1,7 miljardia ympäristötekoa vuodessa
Suomen Palautuspakkaus Oy:n (PALPA) tehtävänä on huolehtia pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä ja sen edistämisestä Suomessa. PALPAn kierrätysjärjestelmät kattavat lähes kaikki virvoitusjuoma-, vesi-, olut-, siideri-, lonkero- ja urheilujuomapullot ja -tölkit sekä lähes kaikki Alkossa myytävät pullot. Suomessa juomapakkausten palautusaste on maailmanlaajuisesti huippuluokkaa. PALPA on voittoa tavoittelematon yritys, jonka toimintaa valvoo Pirkanmaan ELY-keskus ja jonka omistavat kaupan keskusliikkeet ja panimot.

Lisätietoa PALPAsta ja pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä: