Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Jäteverotusta ehdotetaan kiristettäväksi - myönteistäkin on

Jäteverotusta ehdotetaan kiristettäväksi - myönteistäkin on

Julkaistu: 15.04.2009 klo 11:58
Julkaisija:

Jäteverotusta ehdotetaan kiristettäväksi osittain. Esimerkiksi lentotuhkan, rikinpoistotuhkien ja siistausjätteen toimittamisesta kaatopaikalle pitäisi maksaa jäteveroa.

- Se on outoa, sillä nämä sivutuotteet syntyvät voimalaitosten ympäristönsuojelutoimenpiteiden seurauksena. Kysynnän rajoitusten vuoksi vain osalle löytyy järkeviä hyödyntämismahdollisuuksia. Sen vuoksi huomattavia määriä kipsiä ja tuhkaa joudutaan väistämättä varastoimaan tai toimittamaan kaatopaikoille, sanoo asiantuntija Benny Hasenson EK:sta.

Teollisuuden omat kaatopaikat pysyisivät verottomina

Jäteverotyöryhmä jätti ehdotuksensa asiasta eilen. Työryhmä esittää, että teollisuuden omat kaatopaikat säilyvät verottomina.

- Työryhmä on aivan oikein arvioinut, että tiukassa kansainvälisessä kilpailutilanteessa olevien vientiteollisuuden yritysten kannattavuus vaarantuisi vakavasti, jos ne joutuisivat maksamaan jopa miljoonien eurojen vuotuisen jäteveron omista kaatopaikoistaan, toteaa Hasenson.

Myös eri teollisuuslaitosten yhteiset kaatopaikat ehdotetaan konsernien yhteiskaatopaikkojen tavoin verottomiksi. Lisäksi esitetään, että pilaantuneiden maaperien, puhtaan maa- ja kallioperän ainesten, kaatopaikan rakenteisiin hyödynnettävän jätteen ja jätteenpolton verottomuus säilytetään.

Työryhmä esittää jäteveron korottamista nykyisestä 30 €/tonni, mutta se tulisi toteuttaa vaiheittain. Korotuksen suuruutta ei yksilöidä.

Ei yksimielisyyttä hylkyjätteiden verotuksesta

Jäteverotyöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen Suomessa yleistyvien hyödyntämislaitosten tuottamien rejektien eli hylkyjätteiden verokohtelusta. Tällä hetkellä verotus vaihtelee sen mukaan, toimitetaanko rejekti yksityisille tai yleisille kaatopaikoille.

Työryhmä katsoo kuitenkin, että kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi verotuskäytäntö tulisi yhtenäistää.

- Matalalla katteella toimivien hyödyntämislaitosten kustannuksia ei pitäisi ryhtyä korottamaan uudella jäteverolla.

asiantuntija Benny Hasenson,
puh. (09) 4202 2543