Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Itämeri vaarassa, jos maatalouden ympäristötukia leikataan

Suomen luonnonsuojeluliitto

Itämeri vaarassa, jos maatalouden ympäristötukia leikataan

Julkaistu: 19.11.2013 klo 06:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Maa- ja metsätalousministeriö aikoo leikata maatalouden ympäristökorvausta puolella miljardilla eurolla. Suomen luonnonsuojeluliitto on vedonnut ministereihin Itämerta vaarantavan leikkauksen torjumiseksi.

Maatalouden ravinnepäästöt ovat Itämeren suojelun pääkysymys. Ravinteiden vähennystoimien rahoitusta pitäisi lisätä. Maa- ja metsätalousministeriö aikoo kuitenkin leikata maatalouden ympäristökorvauksia lähes puolella miljardilla eurolla seuraavan EU:n ohjelmakauden 2014–2020 aikana. Asia on esillä talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa tiistaina.

Ympäristötukien leikkauksesta kärsisivät eniten Itämeri ja muut vesistöt sekä uhanalaiset perinnemaisemat. Jos rahaa vähennetään, vesistöpäästöt kasvavat, kun entistä harvemmat viljelijät osallistuvat vesiensuojelutoimiin. Sellaisia ovat esimerkiksi suojavyöhykkeet, talviaikaisen kasvipeitteisyyden lisääminen, kosteikot ja ravinteiden kierrätys.

Ellei rahaa siirretä muista maataloustuista ympäristökorvauksiin, tukia joudutaan kohdentamaan voimakkaasti. Vesistöpäästöjen vähentämiseksi tukia olisi kustannustehokkainta kohdentaa Varsinais-Suomeen ja Uudellemaalle. Ravinnepäästöjä pitää vähentää myös kaikille pakollisilla keinoilla kuten lainsäädännöllä. Ympäristötoimenpiteet tulee priorisoida myös muissa maataloustuissa, kuten investoinneissa ja eläinten hyvinvointitoimissa.

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, SLL, puhelin 0400 615 530

- johtava asiantuntija Ilpo Kuronen, SLL, puhelin 0400 153 133

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto