Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ilmastonmuutos ja kehitysmaat -tutkimukseen lähes kahden miljoonan euron rahoitus

Suomen Akatemia

Julkaistu: 19.12.2012 klo 09:01
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia ja ulkoasiainministeriö rahoittavat ilmastonmuutoksen vaikutuksia kehitysmaissa selvittäviä tutkimushankkeita lähes kahdella miljoonalla eurolla. Keväällä järjestetyn kehitystutkimuksen suunnatun haun hankkeet tulevat osaksi Akatemian ilmastonmuutokseen keskittyvää FICCA-tutkimusohjelmaa. Rahoitus tulee puoliksi ministeriön kehitystutkimusvaroista ja puoliksi Akatemian rahoituksena. Tutkimushankkeissa tehdään aktiivista yhteistyötä kehitysmaiden tutkijoiden ja tutkimuslaitosten kanssa.

Rahoituksen saa seitsemän tutkimushanketta. Antti Arolan (Ilmatieteen laitos) johtamassa hankkeessa tutkitaan mustan ja ruskean hiilen merkitystä Intian ilmastolle ja ilmastonmuutokselle. Eshetu Yirdawin (Helsingin yliopisto) ja Paula Hornen (Pellervon taloudellinen tutkimuskeskus) tutkimuksessa selvitetään yksityisten maatalousinvestointien ja maan käytön muutoksen vaikutuksia paikallisten yhteisöjen kykyyn sopeutua ilmastonmuutokseen Mosambikissa.

Irmeli Mustalahden (Itä-Suomen yliopisto) tutkimuksessa perehdytään ilmastonmuutokseen liittyvään vastuulliseen hallintoon ja Jarmo Vehmaksen (Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus) hankkeessa arvioidaan vähiten kehittyneiden maiden energia- ja ilmastopolitiikkaa.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston Mika Sillanpää tutkimuksessa selvitetään ilmastonmuutoksen vaikutusta veden laatuun Himalajalla ja Janne Soinisen (Helsingin yliopisto) hankkeessa luodaan kehitysmaille uusi työkalu päätöksenteon tueksi kohteena vesiekosysteemit muuttuvassa ilmastossa. Ari Venäläinen (Ilmatieteen laitos) tutkii äärisääilmiöiden vahinkojen riskinhallintaa ja ilmastonmuutokseen sopeutumista Malawissa ja Sambiassa.

Rahoitetuilta hankkeilta edellytetään muun muassa, että niissä tuotetaan tietoa kehitysmaille ilmastonmuutoksesta, luodaan monitieteistä osaamista ja tutkimusympäristöjä kehitysmaihin ja synnytetään uusia tutkimuksellisia yhteistyöverkostoja Suomen ja kehitysmaiden välille.

Ohjelmapäällikkö Paavo-Petri Ahonen, Suomen Akatemia, etunimi.sukunimi(at)aka.fi,
p. 029 533 5005
Tiedeasiantuntija Riitta Launonen, Suomen Akatemia, etunimi.sukunimi(at)aka.fi, p. 029 533 5059

www.aka.fi/ficca