Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ilmastoneuvottelut jättivät kirittävää Pariisiin – katseet kohdistuvat seuraavaksi valtioiden johtajiin

WWF Suomi

Julkaistu: 23.10.2015 klo 21:44
Julkaisija: WWF Suomi

Viimeiset ilmastoneuvottelut ennen Pariisin ilmastokokousta päättyivät tänään Bonnissa. Uuden ilmastosopimuksen sisällössä on vielä paljon neuvoteltavaa, erityisesti valtioiden tekemien päästövähennystoimien osalta.

Uuden ilmastosopimuksen tekstiä käsitellään seuraavan kerran virallisesti Pariisissa 30. marraskuuta. Sopimuksen sisällöstä käydään kuitenkin keskusteluja sitä ennen eri foorumeilla, esimerkiksi G20-maiden kesken. WWF:n ilmastoastoasiantuntija Kaarina Kollen mukaan Pariisin sopimukseen on saatava lisäkiristyksiä.

”Nykyisillä päästölupauksilla olemme matkalla ilmaston kannalta vaaralliseen kolmen asteen maailmaan. Suunnitellut päästövähennystoimet ovat liian kaukana tavoitteesta pitää lämpötilan nousu alle kahdessa asteessa. Uudessa sopimuksessa täytyy sopia siitä, kuinka tämä ero, niin sanottu gigatonnikuilu, kurotaan umpeen”, Kolle sanoo.

Vaikka valtiot toteuttaisivat kaikki tähän saakka ilmoittamansa päästövähennystoimet, on niitä tulevina vuosina lisättävä entisestään. Uudessa ilmastosopimuksessa olisikin sovittava, kuinka tarvittavat lisäykset tehdään.

Kollen mukaan olisi jo nyt tärkeää miettiä, mitä Pariisin ilmastokokouksen jälkeen tapahtuu.

“Tapahtui Pariisissa mitä tahansa olemme siirtymässä uuteen aikakauteen. Energiajärjestelmämme ovat matkalla vähähiiliseen tulevaisuuteen joka tapauksessa, ja huoli ilmastonmuutoksesta on pureutunut syvälle yhteiskuntaamme. Suunta on ensi joulukuun jälkeen eri ja on viisasta asennoitua siihen jo nyt”, Kolle toteaa.

ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, WWF, p. 050 591 3072, kaarina.kolle@wwf.fi
Twitter: @KaarinaKolle
www.wwf.fi/pariisi

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi