Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ilmastoneuvotteluissa ratkaiseva viikko – kiire ei saa heikentää sopimuksen sisältöä

WWF Suomi

Julkaistu: 07.12.2015 klo 14:36
Julkaisija: WWF Suomi

Ilmastokokouksen toinen viikko alkaa Pariisissa, kun ministerit saapuvat neuvottelemaan ilmastosopimuksen sisällöstä. Ministereillä riittää urakoitavaa: heillä on käsissään sopimusluonnos, jossa on osapuolten päätösteksti mukaan lukien liki 800 hakasulkua eli tekstivaihtoehtoa. Jokaisesta kohdasta on päästävä sopuun, jotta kaikkia maita koskeva ilmastosopimus saadaan solmittua aiotusti perjantai-iltaan mennessä.

WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle arvioi, että tiukimmat neuvottelut liittyvät vastuunjakoon ja rahoitukseen eli siihen, kuka maksaa ja toteuttaa tarvittavat toimenpiteet. Etenkin rahoituskysymykset ovat tavallisesti jääneet päätettäväksi neuvotteluiden pikkutunneilla.

Neuvottelupäivät pitenevät perinteisesti kokouksen loppupuolella, ja puheenjohtajamaa Ranskalla on kova paine saada sopimus solmittua tavoiteajassa. Kolle toivoo, ettei aikataulusta pidetä kiinni sopimuksen sisällön kustannuksella.

“Tiukassa loppurutistuksessa on edelleen muistettava, että sopimuksen on perustuttava tieteen osoittamiin päästövähennyksiin. Tarvitaan siis kylmiä hermoja poliittisen paineen ja aikataulutavoitteen keskellä. On vain viisi päivää aikaa kääntää historianlehdet”, Kolle painottaa.

ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, p. +358 50 591 3072, kaarina.kolle.@wwf.fi, Twitter: @KaarinaKolle
wwf.fi/pariisi

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi