Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » ILMA-VESILÄMPÖPUMPPU RIVITALOKIINTEISTÖÖN ÖLJYLÄMMITYKSEN RINNALLE – YLI 14 000 € VUOTUINEN SÄÄSTÖ

Scanoffice Oy

Julkaistu: 27.10.2014 klo 09:00
Julkaisija: Scanoffice Oy

Hankolainen rivitaloyhtiö, As. Oy Hangonlähteentie 17, on siirtynyt hybridilämmitykseen ja täydentänyt öljylämmitystä ilma-vesilämpöpumpulla.

Kolmessa eri rakennuksessa sijaitsevia asuntoja on kaikkiaan 13, kokonaispinta-ala on yhteensä 1476 m² ja tilavuus 5650 m3. Viljo Revellin toimiston suunnittelema rivitalokokonaisuus on valmistunut 1972 ja rakennukset ovat osittain suojeltuja.

Asunto-osakeyhtiö haki säästöjä korkeaan öljynkulutukseen ja päätyi Scanoffice Oy:n maahantuomaan Mitsubishi Electricin CAHV-P500 ilma-vesilämpöpumppuun (teho 63 kW), jolla lämmitetään asuntoja ja tuotetaan myös lämmintä käyttövettä.  2013 loppuvuodesta lähtien öljylämmitys on toiminut kiinteistössä varajärjestelmänä. Ilma-vesilämpöpumppu toimii noin -20 C pakkasiin asti. Kun kiinteistölämpöpumpun teho ei riitä, hybridijärjestelmä alkaa käyttää myös öljylämmitystä.

Investoinnin takaisinmaksuajaksi tulee tässä kohteessa alle neljä vuotta.

Lämpöpumpun osuus vuotuisesta lämmitysenergiantarpeesta on noin 89% ja energiakustannuksissa saavutetaan arviolta 48%:n säästö.

-        Öljynkulutus 2012: 30 590 litraa = 33 649 €

-        Öljynkulutus 08/2013–08/2014 (12 kk): 10 004 l = 11 048 €

-        Sähkönkulutus samalla ajanjaksolla 65 986 kWh = 7 918 €

-        Energiakustannukset 08/2013–08/2014 yhteensä 18 966 €

-        SÄÄSTÖ VUODESSA 14 683 € (=43 %)

Lisätietoja: Janne Jokivuori: 050 3366214, janne.jokivuori@scanoffice.fi

-----------------------------------------------------------------------------------

on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista lämpöpumppujen- ja ilmakäsittelylaitteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeistä. Scanofficella on alan paras asiantuntemus sekä laajin lämpöpumppuvalikoima;  ilmalämpöpumput, ilma-vesilämpöpumput, poistoilmalämpöpumput, maalämpöpumput sekä kiinteistölämpöpumput.  Asiakaskuntamme koostuu pääasiassa kylmä- ja LVI-alan urakoitsijoista ja toimimme koko Skandinavian alueella. Valitsemme tuotevalikoimaamme ainoastaan alan parhaat ja luotettavimmat merkkituotteet. Laadun ja tehokkuuden varmistamiseksi testaamme tuotteet aina itse sekä osan yhteistyössä VTT:n kanssa. Vantaalla sijaitseva suomalainen yhtiö on perustettu vuonna 1984. Liikevaihto vuonna 2013 oli 30,9 miljoonaa euroa.