Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Etelä-Savon järvien jäät saivat lumipeitteen ja vahvistuivat

Etelä-Savon järvien jäät saivat lumipeitteen ja vahvistuivat

Julkaistu: 30.01.2009 klo 15:10
Julkaisija:

Etelä-Savon järvien jääpeite on vahvistunut 4-9 senttimetriä viimeisen kahden viikon aikana. Keskimääräinen jäänpaksuus oli 29.-30.1. tehtyjen mittausten mukaan 31senttimetriä. Etelä-Savon jäiden keskimääräinen paksuus tammikuun lopussa pitäisi olla noin 40 senttimetriä.

Vaikka jäiden päälle viime viikon aikana satanut parinkymmenen senttimetrin lumikerros hidastaa hieman jäiden vahvistumista, tulevat lähipäiviksi ennustetut  15-20 asteen pakkaset  vahvistamaan jääpeitteitä edelleen.

Jäänpaksuuden mittauskohteet

Etelä- Savon alueella mitataan jäänpaksuutta kymmenellä alueellisella jäähavaintokohteella erikokoisilla järvillä. Lisäksi alueella sijaitsee kaksi valtakunnallista jäähavaintokohdetta. Valtakunnallisilla kohteilla jäänpaksuus on mitattu 30.1. ja niissä saatiin seuraavat tulokset: Kyyvedellä Haukivuorella jään paksuus oli 37 cm ja Haukivedellä Savonlinnan Oravissa jäätä oli 30 cm.

Jäänpaksuus alueellisilla jäähavaintopaikoilla

Taulukossa mainitut jäänpaksuudet ovat mitattuja jään kokonaispaksuuksia, joista ei ole poistettu jäässä mahdollisesti olevia kerrostumia eikä kohvajään osuutta.

Kunta, kylä

Ristiina, Kirkonkylä

Yövesi, Kissalahti

Jäänpaksuuden mittaaminen

Tehdyt jäähavainnot eivät milloinkaan kerro koko järven jäätilannetta, koska mittauskohteet kullakin järvellä sijaitsevat noin 100 metriä rannasta olosuhteiltaan vakaassa paikassa. Jäänpaksuudet voivat vaihdella huomattavasti, jos mittaukset tehdään selkävesillä tai virtaavissa olosuhteissa.

Mittauksien yhteydessä todetaan myös ns. kohvajään osuus jään kokonaispaksuudesta. Kohvajäätä oli niissä järvissä, joissa jäätyminen oli tapahtunut jo marras-joulukuun vaihteessa. Paksuimmillaan kohvajäätä oli 11 senttimetriä jään kokonaispaksuudesta.

Vain teräsjää tarpeeksi kantavaa

Jään kantokyky on aina arvioitava teräsjään mukaan. Yksin kulkevan ihmisen alla on oltava vähintään viisi senttimetriä teräsjäätä. Moottorikelkalla ajettaessa teräsjäätä on oltava koko ajoreitin pituudella vähintään 15 senttimetriä. Vasta noin 20 senttimetriä paksu teräsjää kantaa henkilöauton. Teräsjää on kirkas, läpikuultava ja tasainen. Vaalea ja huokoinen lumisohjosta muodostunut jää on kohvajäätä, jonka kantavuus on vain puolet teräsjään kantavuudesta.

Oikeat varusteet mukaan jäälle

Jäällä liikkuttaessa on pidettävä mukana jäänaskaleita, joiden avulla voi vetää itsensä takaisin jäälle. Hyvä apuväline on myös tukeva keppi, jolla voi kokeilla jään laatua sekä auttaa hädän tullen itseään ja toisia. Heittoliinan voi tarvittaessa nopeasti heittää auttajalle tai autettavalle. Kelluntapuvut ja -takit sekä pelastusliivit suojaavat viimalta ja helpottavat onnettomuuden sattuessa pelastautumista. Jäällä liikkuttaessa kannattaa aina pitää mukana myös pilliä, koska sen ääni kuuluu huutoa kauemmaksi.

Ajankohtainen vesi-, lumi- ja jäätilanne

Vesistöjen jäänpaksuuden mittaaminen

Merentutkimuslaitos

Lisätietoja