Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ei poikkeuslupaa Töölönlahden tanssimakasiinille – Helsingin keskustaa suunniteltava asemakaavoilla

Julkaistu: 23.03.2009 klo 15:36
Julkaisija:

Uudenmaan ympäristökeskus on tehnyt kielteisen päätöksen koskien Töölönlahdelle suunniteltua tanssimakasiinia. Tanssimakasiini on suunniteltu yhdeksi rakennukseksi asemakaavassa esitetyn kolmen rakennuksen sijasta ja sen rakennusoikeus ylittää 20%:lla alkuperäisen rakennusoikeuden.

Tanssimakasiini on suunniteltu yhdeksi rakennukseksi asemakaavassa esitetyn kolmen rakennuksen sijasta ja sen rakennusoikeus ylittää 20%:lla alkuperäisen rakennusoikeuden. Lisäksi hanke mahdollistaisi tulipalossa osittain tuhoutuneen, asemakaavalla suojellun makasiinirakennuksen viimeisen säilyneen osan hävittämisen poikkeamispäätöksellä. Näin ollen ympäristökeskus katsoo, että esitetty ratkaisu muuttaa asemakaavan ajatusta siitä, miten puistoa käytetään osana etelä-pohjoissuuntaista puisto- ja kävelykatuakselia. Nyt suunniteltu makasiini olisi sijainniltaan, laajuudeltaan sekä käyttötarkoitukseltaan sellainen, että puiston käyttöarvo julkisena tilana vähenisi asemakaavan periaatteiden vastaisesti.

'"Keskeisellä paikalla, kuten Helsingin keskustassa , jonka suunnittelusta kaupunkilaiset ovat kiinnostuneita, ei näin isoja muutoksia tule tehdä poikkeamispäätöksellä" , muistuttaa Uudenmaan ympäristökeskuksen alueidenkäytön  osastopäällikkö Tarja Laine.  "Asemakaavassa sovitut keskeiset suunnitteluperiaatteet perustuvat jo Alvar Aallon esittämään ajatukseen viheryhteydestä, joka alkaa Postitalon edestä ja jatkuu Lappiin saakka", hän jatkaa.  Makasiinipuiston asemakaavalle on ominaista alueen toimiminen muistumana historiasta, jokapäiväisenä, ympärivuotisena kaupunkilaisten aktiivisena tapahtumapaikkana osana laajempaa Töölönlahden kokonaisuutta.

• Osastopäällikkö Tarja Laine, Uudenmaan ympäristökeskus, p.040 5173466 .
  • Ylitarkastaja Brita Dahlqvist-Solin, Uudenmaan ympäristökeskus, p.0400 291642