Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Björkön veneväylät loppusuoralla

Björkön veneväylät loppusuoralla

Julkaistu: 04.12.2008 klo 09:42
Julkaisija:

Mustasaaressa toteutetun EU-hankkeen "Björkön veneväylät" tarkkailuohjelman seuranta on suoritettu loppuun syksyn 2008 aikana. Seurantaraportissa on tutkittu Länsi-Suomen ympäristölupaviraston hyväksymän tarkkailuohjelman mukaisesti ruoppauksen ja läjityksen vaikutuksia Natura-luontotyypppeihin kuten mm. vedenalaisiin hiekkasärkkiin, linnustoon, vedenalaiseen kasvillisuuteen, vedenlaatuun ja pohjaeläimistöön.

Rapporttiin kuuluu myös video, joka tehtiin vedenalaisen kasvillisuuden seurannan yhteydessä. Selvityksen on tehnyt suunnittelutoimisto Ramboll Finland/Sigma Konsultit Oy ja Pohjanmaan vesiensuojeluyhdistys ry. Työpaikoilla pidettiin päiväkirjaa työn etenemisestä ja näkyvän sameuden levinneisyydestä. Ruoppauksen vaikutusta kalastukseen selvitettiin kyselyn avulla.

Hanke on ns. tavoite 2-rannikon tukialuehanke ja sitä rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) varoin. Hankkeelle on myönnetty yhteensä 66 000 euron lisärahoitus, josta EU:n osuus on 24 000 euroa ja valtion 20 000 euroa. Kunnallinen/yksityinen rahoitusosuus on 22 000 euroa, josta 16 000 euroa tulee kunnalta ja 6 000 euroa yksityisiltä. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat hankkeen omistaja Länsi-Suomen ympäristökeskus, Mustasaaren kunta, Björkö båtklubb rf, Björkön kalastuskunta ja Björkön jakokunta. Hanketta valvoo ohjausryhmä, joka koostuu maanomistajien, kalastuskunnan, venekerhojen, kunnan ja viranomaisten edustajista.

Väylien ruoppaus-, räjäytys- ja trallaustyöt ovat päättyneet ja ne on suoritettu Länsi-Suomen ympäristölupaviraston päätöksen mukaisesti. Lisärahoitusta tarvitaan mm. väylien merkkaamiseksi. Merkkaamisen jälkeen kyseinen vesialue täyttää kohtuullisesti ne vaatimukset, joita yleiselle paikalliselle väylälle voidaan asettaa. Väyläalue kuuluu Natura 2000 -suojelualueiden verkostoon ja kesällä 2006 alueelle myönnettiin maailmanperintökohteen arvo.

Lisätietoja

• Projektipäällikkö Rolf Lindroos, Länsi-Suomen ympäristökeskus, puh. 040 513 3575
  • Eeva-Kaarina Aaltonen, Pohjanmaan vesiensuojeluyhdistys, puh. 0400 924 848
  • Hannu Tikkanen, Ramboll Finland/Sigma Konsultit Oy, puh. 0400 162 072