Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Älä ruoki hukkaa, vaan vähennä ruokajätettä

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Älä ruoki hukkaa, vaan vähennä ruokajätettä

Julkaistu: 17.10.2011 klo 13:00
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten Älä ruoki hukkaa -hanke kannustaa ajattelemaan omia tottumuksia ja löytämään itselle sopivia tapoja välttää ruuan tuhlaamista. Aihetta ajatteluun ja tekoihin on, sillä kodeissa kannetaan kassikaupalla syömäkelpoista ruokaa roskikseen. Poisheitetty ruoka kuormittaa ympäristöä ja rasittaa kukkaroa.

– Ruokahävikin vähentäminen ei ole mahdotonta, mutta vaatii toki huomion kiinnittämistä asiaan, sanoo kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta. Älä ruoki hukkaa – nuorten perheiden ruokahävikin vähentäminen -hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Tietoiskuja lapsiperheille

Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskukset järjestävät Älä ruoki hukkaa -tietoiskuja tänä syksynä sekä ensi vuoden aikana muun muassa MLL:n perhekahviloissa sekä muissa lapsiperheiden kokoontumispaikoissa. Tapahtumissa opastetaan ruokahävikin vähentämiseen antamalla vinkkejä elintarvikkeiden oikeaan säilytykseen ja käsittelyyn, pakkausmerkintöjen lukemiseen ja ruokahankintojen suunnitteluun.

Neuvontaa tarvitaan, sillä moni hämmentyy tiedon tulvassa.
– Esimerkiksi pakkausmerkinnöistä ollaan ymmällään. Moni ihmettelee, voiko ruokaa, esimerkiksi hapanmaitotuotteita, tosiaan syödä parasta ennen päivän jälkeen, tilaisuuksia Keski-Suomessa järjestänyt kotitalousneuvoja ja vs. toiminnanjohtaja Eeva-Liisa Kivimäki mainitsee.

Etelä-Savossa tilaisuuksia vetänyt kotitalousneuvoja Mervi Kukkonen puolestaan toteaa, että hukkaan heitetyn ruuan määrät hämmästyttävät. Asia koetaan kuitenkin tärkeäksi.
– Tilaisuuksissa on herännyt keskustelua äitien ja mummojen hyvistä konsteista ruokahävikin vähentämiseksi. Sellaisia aiotaan nuorissakin perheissä jatkossa käyttää, Kukkonen mainitsee.

Tirkistele Maa- ja kotitalousnaisten ruokaroskiksiin

Keskustelua herätetään myös verkossa. Älä ruoki hukkaa -blogissa Maa- ja kotitalousnaisten toimihenkilöt jakavat kokemuksia ruokahävikin syntymisestä ja vinkkejä sen vähentämiseen.
– Tervetuloa tirkistelemään meidän keittiöihimme! Tavoitteenamme on paitsi vähentää oman talouden ruokahävikkiä, myös inspiroida muitakin samoihin puuhiin, Katja Pethman kertoo.

MTT:n Foodspill -tutkimuksen mukaan poisheiton suurimpia syitä ovat ruuan pilaantuminen, päiväyksen vanhentuminen, lautastähteeksi jääminen ja liian suurien ruokamäärien valmistaminen. Eniten jätteeksi joutuu vihanneksia, kotiruokaa, maitotuotteita, leipää ja muita viljatuotteita sekä hedelmiä ja marjoja. Harvemmin jätteeksi päätyy makeisia tai valmisruokaa.

Foodspill -tutkimus kertoo, että suomalaiset heittävät syömäkelpoista ruokaa roskiin 20–30 kiloa vuodessa - yksittäinen kotitalous haaskaa vuosittain 50–65 kiloa. Vaikka kaupan ruokajäte tuntuu suurelta määrältä, kotitalouksissa syntyy ruokajätettä todellisuudessa kaksi kertaa enemmän kuin kaupoissa.

Tulevia Älä ruoki hukkaa -tietoiskuja 2011

Etelä-Karjala, Sari Paajanen, p. 040 516 7501
18.10. Savitaipaleen MLL paikallisyhdistyksen perhekerho
27.10. Kuukanniemen vanhempainyhdistys
17.11. Parikkalan MLL paikallisyhdistyksen perhekahvila

Etelä-Savo, Mervi Kukkonen, p. 020 747 3557
18.10. Juvan seurakunnan perhekerhon vanhempainilta

Etelä-Pohjanmaa, Anna-Liisa Saari p. 0400 993226
6.11. Kauhajoki Äijön vanhempainyhdistys

Keski-Pohjanmaa, Seija Varila, p. 0400 137 899
28.10 Kaustisen seurakunnan päiväkerho
11.11 Vetelin seurakunnan aikuinen-lapsikerho
22.11 Reisjärvi MML äiti-lapsipiiri
ajankohta avoin, Kannuksen seurakunnan äiti-lapsipiiri

Lappi, Anneli Salmela, p. 040 509 7038
17.11. Kemijärvi nuorisotalo
23.11. Kemijärvi Askel-talo

Lisätietoja hankkeesta
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Katja Pethman, puh. 040 526 4619, katja.pethman@maajakotitalousnaiset.fi

Älä ruoki hukkaa -blogi

Älä ruoki hukkaa - parasta ennen vai viimeinen käyttöpäivä?
Parasta ennen -merkintä tarkoittaa, että tuote säilyttää ominaisuutensa päiväykseen asti. Tämän jälkeen tuotetta voi yleensä vielä käyttää, jos se vaikuttaa aistinvaraisesti arvioiden hyvältä. Esimerkiksi kananmunat ja hapanmaitotuotteet ovat oikein säilytettyinä hyviä vielä pitkään parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Haista ja maista! Viimeinen käyttöpäivä -merkintä tehdään helposti pilaantuviin tuotteisiin. Se kertoo, koska tuote on viimeistään käytettävä.

Älä ruoki hukkaa - taio tähteistä
-    Nuutuneetkin hedelmät maistuvat herkullisilta esimerkiksi piirakassa tai pannukakussa.
-    Raasta juustonjämä lämpimän leivän, pizzan, piirakan tai paistoksen päälle.
-    Pilko kuivahtanut leipä kuutioiksi ja tikuiksi, paahda pannulla öljyssä krutongeiksi salaattiin tai keittoon, napostele tai dippaa tikkuja perunalastujen sijaan.
-    Keitetty peruna maistuu leivän päällä, muusin voi käyttää sämpylöiden, rieskan tai pizzan taikinaan.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.