Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Älä osta mitään -päivä 27.11. aloittaa Kestävän joulun

Luonto-Liitto

Älä osta mitään -päivä 27.11. aloittaa Kestävän joulun

Julkaistu: 20.11.2015 klo 11:00
Julkaisija: Luonto-Liitto

Älä osta mitään -päivää vietetään ensi viikon perjantaina 27.11. teemalla Kestävä joulu. Kansainvälisenä Älä osta mitään -päivänä kannustetaan ihmisiä olemaan yhden päivän ajan ostamatta mitään. Ostospaaston toivotaan herättävän miettimään omaa kulutusta erityisesti vuoden suurimman kulutusjuhlan eli joulun alla.

Älä osta mitään -päivänä käynnistyy Luonto-Liiton Kestävä joulu -kampanja, joka jatkuu koko joulukuun ajan.

"Haluamme haastaa ihmiset viettämään ekologisempaa joulunaikaa ilman ylenpalttista tavaran ja ruuan määrää", sanoo Älä osta mitään -päivän koordinaattori Ilona Bontenbal Luonto-Liitosta.

"Toivomme, että ihmiset luopuisivat esimerkiksi turhan krääsän ostamisesta ja antaisivat sen sijaan kestäviä, kierrätettyjä tai aineettomia lahjoja", Bontenbal sanoo.

“Jouluna myös ruokaa ostetaan usein ylenpalttisesti, jolloin paljon ruokaa jää syömättä ja päätyy roskiin.”

Älä osta mitään -päivänä etsitään joulutunnelmaa muun muassa kiireettömästä yhdessäolosta, kierrätyshenkisestä askartelusta ja kulttuurista. Teemaan liittyviä tapahtumia ja tempauksia järjestetään eri puolella Suomea pitkälle joulukuuhun (ks. alaosta.fi/tapahtumat).

Älä osta mitään -päivää vietetään myös sosiaalisessa mediassa. Päivällä on Facebookissa yli 6000 tykkääjää. Vinkkejä kestävään joulunviettoon jaetaan myös Twitterissa ja Instagramissa hashtageilla #kestäväjoulu ja #äläostamitään.

Vähemmän jätettä, krääsää ja tehtävää – toivotamme sinulle joulua kestävää!

Lisätiedot:

Ilona Bontenbal
Älä osta mitään -päivän ja Kestävän joulun koordinaattori
ilona.bontenbal(at)uontoliitto.fi

Elina Mikola
Luonto-Liiton viestintäpäällikkö
elina.mikola(at)luontoliitto.fi

Verkkosivut: www.alaosta.fi

Facebook-sivu: https://www.facebook.com/alaosta

--

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

www.luontoliitto.fi