Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Uimataitoviikko 16.–22.5.2016 kannustaa testaamaan oman uimataitonsa

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

Uimataitoviikko 16.–22.5.2016 kannustaa testaamaan oman uimataitonsa

Julkaistu: 16.05.2016 klo 09:48
Julkaisija: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

Suomessa hukkuu vuosittain 150 - 200 ihmistä. Suhteutettuna asukaslukuun tämän on selvästi enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Yksi tekijä hukkumiskuolemien taustalla on heikko uimataito tai oman uimataidon yliarvioiminen. Noin kolmasosa suomalaisista ei osaa uida kunnolla. Jo 17. kerran järjestettävä Valtakunnallinen uimataitoviikko kannustaa jokaista testaamaan uimataitonsa ja kehittämään sitä.

”Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan ihminen on uimataitoinen vasta, kun hän osaa uida veteen pudottuaan yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään. Jokaisen olisi hyvä testata, että onnistuuko kyseinen matka, mikä antaa valmiuksia liikkua vesillä ja veden äärellä turvallisesti, ”muistuttaa SUH:n koulutussuunnittelija Tero Savolainen.

”Suomessa rantojen läheisyyttä on vaikea välttää ja heikko uimataito voikin rajoittaa elämää ja usein sitä vähän häpeilläänkin. Ihanteellista olisi, jos uimataidon onnistuisi hankkimaan jo lapsena. Tässä koulujen uinninopetuksella on merkittävä rooli, mutta myös vanhemmat voivat tehdä paljon lastensa uimataidon tukemiseksi tarjoamalla säännöllisesti mahdollisuuksia vedessä touhuamiseen ja uimiseen esimerkiksi uimahallissa. Ikä ei kuitenkaan rajoita uimataidon oppimista. Nykyisin on tarjolla paljon aikuisten alkeisuimakouluja ja uinnin tekniikkakursseja, joilla omaa uimataitoaan voi parantaa.”

Uinti on parhaimmillaan myös erinomainen liikuntamuoto niin aloittelijalle kuin aktiiviliikkujallekin. Se sopii kaikenikäisille, se on edullista ja sitä voi harrastaa ympärivuotisesti.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: koulutussuunnittelija Tero Savolainen, puh. 050 491 7444, tero.savolainen(at)suh.fi

Lisätietoa uimataitoviikosta: http://www.suh.fi/toiminta/uimataitoviikko

Uimataitoviikon 2016 viestintämateriaali, jossa faktatietoa ja vinkkejä uimataidon kehittämiseen: http://www.suh.fi/files/1590/Uimataitoviikko_2016_viestintamateriaali.pdf

Näin voit testata uimataitosi: http://www.suh.fi/toiminta/uimataitoviikko_2016/uimataitojuliste

SUH:n ennakkotiedot hukkumiskuolemista: http://www.suh.fi/tiedotus/hukkumistilastot/hukkumiset_2016

_________________________________________________________________________________________

Uimataito ja hyvät vesiturvallisuustaidot antavat vapauden liikkua vedessä, vesillä ja veden äärellä turvallisesti eri vuodenaikoina. Kaikilla on oikeus nauttia vedestä.

www.suh.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon