Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Tykkisluuppi Diana ja perinnealukset vesille Suomenlinnan telakalta

Suomenlinna

Tykkisluuppi Diana ja perinnealukset vesille Suomenlinnan telakalta

Julkaistu: 21.04.2015 klo 13:15
Julkaisija: Suomenlinna

Suomenlinnan telakka-altaalla riittää katseltavaa tällä viikolla, kun puiset perinnealukset pääsevät jälleen talvitelakoinnin jälkeen purjehtimaan Halkolaituriin kesänviettoon. Ulostelakointi tapahtuu alustavan aikataulun mukaan torstaina 23.4., jolloin telakan sisäallas täytetään ja telakan sulkuportti avataan iltapäivällä. Yleisö voi seurata tapahtumia kuivatelakan näköalatasanteelta.

Viaporin telakka Suomenlinnan Susisaarella on yksi maailman vanhimmista yhä toimivista allastelakoista. Alkujaan Ruotsi-Suomen rannikkolaivaston suojaksi rakennetulla telakalla telakoidaan ja kunnostetaan vanhoja perinnepurjelaivoja ja veneitä. Telakan toimintaa hallinnoi vuonna 1987 perustettu Viaporin telakkayhdistys.

Kesävesille pääsee muiden joukossa myös ainutlaatuinen historiallinen alus, tykkisluuppi Diana. Viaporin saaristolaivastoon kuulunut tykkisluuppi rakennettiin Suomenlinnassa vuosina 2010–2014 amiraali Fredrik Henrik af Chapmanin 1700-luvun piirustusten mukaan perinteisiä materiaaleja ja menetelmiä käyttäen. Tulevana kesänä tykkisluupilla voi seilata Suomenlinnan ympäristössä, sillä aluksella järjestetään ohjelmallisia purjehduksia sekä tilausryhmille että suurelle yleisölle. Elämyksellisillä kierroksilla voi tavata historiallisia hahmoja ja kokea, millaista aluksella oli aikoinaan seilata.

Lisätietoja ulostelakoinnin aikataulusta Viaporin telakkayhdistyksen sivuilta www.viaporintelakka.fi.

Lisätietoa tykkisluupin tilauspurjehduksista ja kesän avoimista yleisöpäivistä:
Ehrensvärd-seura ry, www.suomenlinnatours.com, puh. 09 684 1850, guidebooking@suomenlinnatours.com.

Suomenlinna on historiallinen merilinnoitus ja Unescon maailmanperintökohde. Linnoitus on Suomen suosituimpia matkailukohteita, jossa vierailee vuosittain yli 800 000 kävijää. Suomenlinna on myös Helsingin kaupunginosa, jossa asuu noin 800 helsinkiläistä.