Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Tenon jokiveneiden käyttö pyritään jatkossakin mahdollistamaan

Trafi

Tenon jokiveneiden käyttö pyritään jatkossakin mahdollistamaan

Julkaistu: 06.09.2013 klo 11:44
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pyrkii mahdollistamaan julkisuudessa keskustelua herättäneiden Tenon jokiveneiden käytön jatkossakin. Tällä hetkellä huvivenelaki edellyttää, että lähtökohtaisesti veneillä on oltava CE-merkintä, mutta laki sisältää poikkeuksen, joka koskee ns. historiallisia veneitä.

Historiallisilta veneiltä edellytetään, että malli on suunniteltu ennen vuotta 1950, se on alkuperäinen tai sellainen yksittäinen jäljennös, joka on rakennettu pääasiassa alkuperäisistä materiaaleista ja että siinä on valmistajan merkintä. Mikäli Tenon jokiveneet täyttävät nämä lain edellytykset, ei niiltä vaadita CE-merkintää.

Trafin  tarkoituksena on, että Tenon jokiveneitä voidaan jatkossakin käyttää. Yhtenä vaihtoehtona olisi rajata Tenon jokiveneet ja niiden kaltaiset veneet vuokraveneitä koskevan lainsäädännön ulkopuolelle.

Trafi on tavannut asiassa saamelaiskäräjien edustajia, joiden kanssa asiasta on neuvoteltu hyvässä hengessä.

merenkulkujohtaja Tuomas Routa, p. 029 5346 456, tuomas.routa(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki