Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Suomenlinna-museon uusi valokuvanäyttely esittelee vanhojen purjelaivojen korjaustoimintaa

Suomenlinna

Julkaistu: 20.04.2014 klo 09:00
Julkaisija: Suomenlinna

Suomenlinnan sydämessä sijaitseva telakka on yksi maailman vanhimpia edelleen käytössä olevia allastelakoita. 1760-luvulla telakalla rakennettiin saaristolaivaston kaleereja ja fregatteja, tänään siellä korjataan ja entistetään historiallisesti arvokkaita laivoja.

Suomenlinna-museossa avautuu keskiviikkona 23.4. merenkulkuun erikoistuneen ranskalaisen valokuvaajan ja journalistin Jacopo Brancatin valokuvanäyttely Viaporin telakka – silta tulevaisuuteen. Näyttely esittelee Viaporin telakkaa, joka ylläpitää vanhoihin purjelaivoihin liittyvää suomalaista merenkulkuperinnettä.

Valokuvanäyttely tutustuttaa kävijän Viaporin telakan toimintaan. Näyttelyn historiallinen osio esittelee puisten purjeveneiden historiaa 1900-luvun alusta 1970-luvulle. Brancatin valokuvat kertovat paitsi taidokkaasta korjaustoiminnasta, myös ystävyydestä ja intohimosta purjehdukseen.

Näyttelyn on suunnitellut ranskalainen taiteilijaryhmä Infine Arts. Kaikki näyttelyn valokuvat on ottanut Jacopo Brancati. Tekstit ovat Sonia Olsecen käsialaa ja ääni-installaatiosta vastaa Arja Kastinen, joka on myös säveltänyt ja esittänyt musiikin. Näyttelyn on tuottanut Viaporin telakkayhdistys. Mukana projektissa ovat olleet myös Merikeskus Vellamo, European Maritime Heritage Association, ranskalainen aikakauslehti Chasse-Marée, Svenska litteratursällskapet i Finland sekä Suomenlinnan hoitokunta.

Näyttely on esillä Suomenlinna-museossa 1.3.2015 saakka. Suomenlinna-museo sijaitsee linnoituksen keskellä Suomenlinnakeskuksessa ja on avoinna ympäri vuoden. Museon sisäänpääsymaksut: aikuiset 6,5/5 €, lapset 7-17 v. 4 €, alle 7-v. ilmaiseksi. Helsinki-kortilla vapaa pääsy.

Lisätietoa näyttelystä: www.infine-arts.net sekä näyttelyn tuotantopäällikkö Ilkka Jäntti, puh. 040 559 3391.

Myös Suomenlinnan telakka-altaalla tapahtuu ensi viikolla, kun puiset perinnealukset pääsevät talvitelakoinnin jälkeen purjehtimaan kotisatamaansa Halkolaituriin. Varsinainen ulostelakointi tapahtuu alustavan aikataulun mukaan torstaina 24.4., jolloin telakan sisäallas täytetään ja telakan sulkuportti avataan. Telakan alue täyttyy laivojen talkoolaisista, mutta myös yleisö voi seurata tapahtumia telakan näköalatasanteelta. Lisätietoja ulostelakoinnista löytyy Viaporin telakkayhdistyksen sivuilta www.viaporintelakka.fi.

Suomenlinna on historiallinen merilinnoitus ja Unescon maailmanperintökohde. Linnoitus on Suomen suosituimpia matkailukohteita, jossa vierailee vuosittain noin 800 000 kävijää. Suomenlinna on myös kaupunginosa, jossa asuu noin 800 helsinkiläistä.