Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Moottoriveneiden ensirekisteröinnit laskussa – vesiskootterien suosio sen sijaan kasvoi

Trafi

Julkaistu: 07.07.2016 klo 08:39
Julkaisija: Trafi

Kaikkien vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet 2,7 prosentilla vuoden 2016 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Uusia vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin alkuvuonna yhteensä 2 576 kappaletta.

Moottoriveneitä ensirekisteröitiin 2 056 kpl eli 6,2 prosenttia vähemmän verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Purjeveneiden ja vesiskootterien suosio sen sijaan kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna.

Moottoriveneet olivat selvästi suosituimpia hankintoja, 80 prosenttia kaikista vesikulkuneuvojen ensirekisteröinneistä oli moottoriveneitä.

Ensirekisteröintien määrä tammi-kesäkuu 2016

Vesikulkuneuvotyyppi

1-6/2016

Muutos (verrattuna
1–6/2015)

01   Moottorivene

-6 %

02 Purjevene

03   Ilmatäytteinen/RIB

-11 %

04   Hydrokopteri

-80 %

05   Vesiskootteri

06   Moottoripurjehtija

07 Ilmatyynyalus

.

08 Muu

-22 %

Yhteensä

-3 %

Suosituimmat vesikulkuneuvomerkit olivat Yamarin, Buster ja Sea-Doo.

Ensirekisteröityjen vesikulkuneuvojen top 5 merkit

Uudet veneet ovat tyypillisesti pieniä – tehot kasvussa

Uusista veneistä 60 prosenttia oli alle 5,5 metriä pitkiä. Pidempien veneiden ensirekisteröintien määrä oli kuitenkin nousussa ja 10–13 metrisiä veneitä rekisteröitiin lähes 20 prosenttia edellisvuotta enemmän. Yli 13 metrisiä veneitä ensirekisteröitiin hyvin vähän, alle 1 prosenttia. Ensirekisteröityjen joukossa oli myös muutama yli 16 metriä pitkä vesikulkuneuvo.

Uusien veneiden moottoriteho on hieman suurempi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Esimerkiksi uusien moottoriveneiden koneteho oli keskimäärin 96 Kw, kun se oli edellisenä vuonna keskimäärin 93 kW. ”Moottoritehon keskiarvoon vaikuttaa paljon erityisen suuret moottorit, keskimääräistä tehoa kuvaavampi tieto tässä tapauksessa on mediaani. Moottoritehon mediaani vuonna 2016 oli 55 kW ja vuonna 2015 vastaava luku oli 52 kW. Eli siirtymää suurimpiin moottoritehoihin on tässäkin vertailussa huomattavissa”, kertoo Trafin erityisasiantuntija Mika Idman.

Vesikulkuneuvoja ensirekisteröidään eniten Uudellamaalla

Vesikulkuneuvoja ensirekisteröidään eniten Uudellamaalla, rekisteröintien määrä oli Uudellamaalla tosin hieman keskimääräistä enemmän laskussa. Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla rekisteröitiin uusia veneitä edellisvuotta enemmän.  Vähiten uusia veneitä rekisteröitiin Kainuussa.

Vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit maakunnittain tammi-kesäkuussa 2015 ja 2016

Veneiden ensirekisteröintien määrä vaihtelee huomattavasti kuukausittain. Vuoden alussa uusien veneiden rekisteröintien määrä jää muutamiin kymmeniin, kun taas keväällä huippukuukausina rekisteröidään sama määrä yhdessä päivässä. Eniten veneitä ensirekisteröitiin toukokuussa, yhteensä 941 kpl.

Sähköisen rekisteröintipalvelun käyttö ensirekisteröintien osalta on vähäistä

Trafin sähköisessä asiointipalvelussa voi tehdä lähes kaikki vesikulkuneuvoon liittyvät rekisteröinnit, muutosrekisteröinnit sekä tilata uuden rekisteröintitodistuksen tai sen kaksoiskappaleen.  Sähköinen rekisteröinti on ollut suosittua, kaikista rekisteröinneistä kolmannes tehdään tällä hetkellä sähköisesti. Ensirekisteröinti on silti vielä suosituinta tehdä heti ostovaiheessa veneliikkeessä. Sähköisesti ensirekisteröidään noin 12 prosenttia vesikulkuneuvoista.

Lisätietoja

Tilastot http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/vesikulkuneuvojen_ensirekisteroinnit

Tilastot: erityisasiantuntija Mika Idman, mika.idman@trafi.fi, p. 029 534 5222

Veneily: yksikönpäällikkö Ville Räisänen, ville.raisanen@trafi.fi, p. 029 5346 457. Twitterissä https://twitter.com/villeraisanen