Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Eettisen Eläinkaupan Sertifikaatti on takuu eläinystävällisestä eläinkaupasta – Pieni Eläinkauppa Kuopiossa on 11:s sertifikaatin saaja

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto

Julkaistu: 10.04.2014 klo 14:06
Julkaisija: SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto

Tiedote ja kutsu 14.4. järjestettävään tilaisuuteen

Eettisen Eläinkaupan Sertifikaattijärjestelmä on uraa uurtava ja lajissaan maailmalaajuisesti ainutlaatuinen hanke. Sertifioinnin avulla kuluttajan on aikaisempaa helpompaa erottaa eläinkauppojen joukosta ne myymälät, jotka aivan erityisesti panostavat eläinten hyvinvointiin ja tiedonjakoon.

Sertifikaatin tavoitteena on edistää eläinliikkeissä myytävien lemmikkieläinlajien hyvinvointia sekä liikkeissä että omistajiensa hoidossa. Sertifioiduissa liikkeissä pidettäville eläimille on luotu hoito- ja olosuhdestandardit, jotka ylittävät voimassa olevan eläinsuojelulainsäädännön minimivaatimukset. Lisäksi eläinten hankkijoille jaetaan lajikohtaiset hoito-ohjeet, jotka perustuvat viimeisimpään tutkimustietoon. SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto hallinnoi sertifiointityöryhmää, joka vastaa laatujärjestelmän kehittämisestä ja sertifikaattien myöntämisestä.

Sertifikaatti on osoitus eläimen hankkijalle siitä, että liike toimii eettisesti. Sertifikaatti osoittaa, että liikkeessä panostetaan erityisellä tavalla eläinten hyvinvointiin ja että eläinten omistajien valistaminen on tärkeässä asemassa. Liikkeet sitoutuvat siihen, että liikkeessä ei myydä luonnosta pyydystettyjä nisäkkäitä tai lintuja. Lisäksi myynnissä pidetään ainoastaan riittävän suuria, sertifikaatin olosuhdestandardit täyttäviä häkkejä ja terraarioita sekä eläimille turvallisia virikkeitä. Sertifioinnin tavoitteena on nostaa Suomen eläinkauppojen tasoa.

Järjestelmää on kehitetty yli kymmenen vuoden ajan, ja tällä hetkellä Eettisen Eläinkaupan Sertifikaatti on myönnetty kymmenelle eläinliikkeelle eri puolilla Suomea. Yhdestoista sertifikaatin saaja on Kuopiossa sijaitseva Pieni Eläinkauppa.

Pienen Eläinkaupan sertifiointitilaisuus järjestetään 14.4.2014 klo 17 alkaen.  Sertifikaatin Pienelle Eläinkaupalle luovuttaa SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton puheenjohtaja Jyrki Haapala. Lehdistön edustajat ja muut asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleet tilaisuuteen. Sertifikaatin luovutuksen jälkeen on varattu aikaa haastatteluille.

Eläinten Erikoisliike Pieni Eläinkauppa Oy
Haapaniemenkatu 4
70100 Kuopio
pienielainkauppa@pienielainkauppa.fi
www.pienielainkauppa.fi
facebook.com/pienielainkauppa
Haastattelut:  p. 044 359 2222/Minerva Anttila, Pieni Eläinkauppa

Eettisen Eläinkaupan Sertifikaatin kotisivut: www.eesp.fi

laatuvastaava Paula Hirsjärvi paula.hirsjarvi@helsinki.fi  puh. 050 490 0312

SEYn viestintäpäällikkö Maria Lindqvist maria.lindqvist@sey.fi puh. 050 557 2463

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry on vuodesta 1901 eläinsuojelutyötä tehnyt Suomen suurin eläinsuojelujärjestö ja eläinsuojelun asiantuntija. SEYn toimialaan kuuluvat kaikki eläimet ja liiton toiminta kattaa koko maan. SEY toimii ja vaikuttaa kaikkien eläinten hyvinvoinnin ja eläinten kunnioittamisen lisäämiseksi.