Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Viime vuosituhannen soitetuin suomalainen sävelmä tekee paluun RAY:n Videopokerissa

Raha-automaattiyhdistys

Julkaistu: 13.01.2015 klo 11:00
Julkaisija: Raha-automaattiyhdistys

Raha-automaattiyhdistys tuo 13. tammikuuta peliautomaatteihinsa takaisin vuoden 1986 klassikkopelin Pokerin, mutta täysin digitaalisena kosketusnäyttöversiona nimellä Videopokeri. Moni 80-luvulla Pokeri-peliä pelannut tunnistaa siitä välittömästi pelimusiikin, Tuplausmelodian. Sitä on soitettu vuosina 1986–1996 peliautomaateissa arviolta 2 miljardia kertaa, mikä tekee siitä paitsi 80-luvun, myös viime vuosituhannen ylivoimaisesti soitetuimman suomalaisen sävelmän.

Tuplausmelodian sinfoniaversio: http://youtu.be/7BYfKdLVjAw

Säveltäjä Kimmo Koskisen haastattelu: https://www.youtube.com/watch?v=5P3IcdGeWFk

Ääni-, video- ja kuvamateriaaleja toimitusten käyttöön Dropboxissa (sis. Tuplausmelodian alkuperäisen ja sinfoniaversion sekä säveltäjä Kimmo Koskisen videohaastattelun).

Vuonna 1986 valmistunut Pokeri on pelaajien keskuudessa klassikko. RAY:n ensimmäinen videoformaattiin tehty pokeripeli saavutti aikanaan suuren suosion. Erityisesti pelin äänimaailma tuplausmelodioineen on jäänyt ihmisten mieliin. Peliä on toivottu tuotavan uudelleen pelattavaksi ja nyt pelaajien toiveeseen vastataan digitaalisella Videopokerilla.

Nostalginen Tuplausmelodia soi jälleen

Alkuperäinen Pokeri-peli ja nyt lanseerattava Videopokeri ovat RAY:n suunnittelemia ja tuottamia. Alkuperäisen Pokerin pelikoodauksesta ja äänimaailmasta vastasi Kimmo Koskinen, joka työskentelee RAY:llä edelleen innovaatiopäällikkönä.

Tuplausmelodia on monelle Pokeria 80-luvulla pelanneelle tänä päivänä lähes nostalginen.

– Vuonna 86 oli tarve saada silloiseen Pokeri-peliin jokin yksinkertainen musiikki. Harrastin itse musiikin tekemistä  ja osasin koodata, joten säveltäminen tuli tehtäväkseni. Kappaleen piti olla yksinkertainen, mistä syystä siinä hyödynnettiin kiertomelodiaa. Tyyliin hain lännenelokuvien saluunamaisemaa, iloista pianomusiikkia. Videopokerin myötä Tuplausmelodia tekee paluun ja nyt siitä on sovitettu sinfoniaorkesteriversiokin, Koskinen kertaa Tuplausmelodian kehitysvaiheita.

Kuvaputkigrafiikkaa digitaalisin keinoin

Alkuperäinen Pokeri oli pelattavissa kuvaputkiruudulta, ja valintanäppäimet olivat oikeita muovisia painikkeita pelikoneen etuosassa. Pelikoneen alkuperäinen ilme, musiikki ja pelitunnelma haluttiinkin toistaa mahdollisimman hyvin myös digitaalisessa, kosketusnäytöltä pelattavassa Videopokerissa.

– Videopokeri näyttää ja kuulostaa alkuperäiseltä 80-luvun versioltaan. Tuotekehitystiimimme on hionut kuntoon pienimmätkin yksityiskohdat: analogiselle kuvaputkelle ominaiset visuaaliset elementit kuten kuvaruudun poikki kulkevat valojuovat, hieman räikeät värit, isokokoiset pikselit sekä valaistut valintapainikkeet autenttisten äänien kera. Halusimme, että digiversio toistaa alkuperäisen pelialustan tunnelman mahdollisimman hyvin, kertoo peligraafikko Sakari Tiikkaja RAY:lta.

Videopokeri on pelattavissa tammikuun puolivälistä alkaen RAY:n pelisaleissa Täyskäsi-automaateissa ja pelipisteissä Värisuora-automaateissa.

Tuplausmelodian paluun kunniaksi RAY teki sävellyksestä sinfoniaversion

Kapellimestarina toimii säveltäjä Kimmo Koskinen ja orkesterina Vantaan Viihdeorkesteri, johtajanaan Jussi Lampela, joka on myös sinfoniaversion sovittaja.

420 miljoonaa yhteiseen hyvään

Raha-automaattiyhdistyksen koko liikevoitto käytetään sosiaali- ja terveysjärjestöjen sekä sotiemme veteraanien tukemiseen. Vuonna 2014 RAY:n avustusta sai noin 800 sosiaali- ja terveysalan järjestöä yhteensä 308 miljoonaa euroa. Avustusten lisäksi RAY:n tuotosta osoitettiin 113,7 miljoonaa euroa sotiemme veteraanien hoitoon ja kuntoutukseen.

Videopokerilla tavoitellaan sosiaali- ja terveysjärjestöille sekä sotaveteraaneille 10 miljoonan euron avustuspottia vuodessa.

Videopokeri pelattavissa 13. tammikuuta 2015 alkaen kaikissa Täyskäsi- ja Värisuora-automaateissa kautta maan.

Lisätiedot:

RAY:n innovaatiopäällikkö Kimmo Koskinen, p. 040 674 9425

Lehdistömateriaalit, EPK-paketin ääni- ja kuvatiedostot sekä henkilöhaastattelut: Pelitoiminnan viestintäpäällikkö Ari Räsänen, p. 040 526 4950

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@ray.fi

_______________________________________________________

RAY tarjoaa jännitystä, viihdettä ja peli-iloa vastuullisesti. Peleistä kertyy joka päivä yli miljoona euroa hyvinvoinnin edistämiseen. RAY – hyvän tahdon pelejä.