Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Vertaistuki tärkeää myös syöpäpotilaan läheisille

Syöpäjärjestöt

Vertaistuki tärkeää myös syöpäpotilaan läheisille

Julkaistu: 18.04.2016 klo 09:52
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Suomen Syöpäyhdistys täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Juhlavuoden teemana on vapaaehtoisuus. Jäsenjärjestöt kiittävät ja palkitsevat juhlavuoden kunniaksi heille tärkeitä vapaaehtoistyötä tekeviä jäseniä.

Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys palkitsi syövän kokeneen, yhdistyksen Saimaan osaston puheenjohtajan Vesa Hujalan lauantaina 16.4.2016 järjestöpäivillään Ristiinassa.

Vesa Hujala on kuulunut Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistykseen reilut 15 vuotta. Yksi tärkeä vapaaehtoistyön kohde on yhdistyksen Ristiinassa, noin 35 kilometrin päässä Mikkelistä, sijaitseva Kyyrönkaidan kurssikeskus, jossa Hujala on tehnyt jo vuosia huolto- ja remonttitöitä.

Vesa Hujala on 74-vuotias ja sairastanut kurkkusyövän yli 20 vuotta sitten. Tukihenkilötoimintaa hän on harrastanut kymmenisen vuotta pääasiassa puhelinneuvontana. Hänen tuettavinaan on paljon myös omaisia ja läheisiä, jotka kaipaavat tukea vähintään yhtä paljon kuin syöpäpotilaatkin.

Hujala pitää vertaistukea erittäin tärkeänä. Tuki on vastavuoroista: kun hän keskustelee potilaiden kanssa, he saavat vertaistukea, mutta myös tukihenkilö itse kokee saavansa tukea.

Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys perustettiin vuonna 1962. Aluksi yhdistyksen nimi oli LE-kerho, sittemmin LE-invalidit ry. Nykyinen nimi otettiin käyttöön vuonna 2005. Yhdistys oli sekä Suomen että Pohjoismaiden ensimmäinen syöpäpotilaiden potilasyhdistys. Myöhemmin vastaavat yhdistykset perustettiin kaikkiin Pohjoismaihin.

Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys tarjoaa vertaistukea kymmenen paikallisosaston alueella. Koulutettuja vertaistukihenkilöitä on koko maassa 51. Yhdistys järjestää sopeutumisvalmennuskursseja ja virkistyslomatoimintaa Kyyrönkaidan kurssikeskuksessa. Paikallisosastot toimivat ympäri maata, ne järjestävät tapaamisia ja erilaista virkistystoimintaa.

toiminnanjohtaja Merja Lindqvist, Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys, puh. 040 514 6045

tiedottaja Mirja Karlsson, puh. 050 463 5260, mirja.karlsson@cancer.fi

#SSY80

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi