Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Vaihdoitko veneen moottorin tai nimen – ilmoita muutoksesta venerekisteriin netissä

Trafi

Julkaistu: 18.08.2016 klo 11:35
Julkaisija: Trafi

Veneilijät ovat löytäneet veneiden ja muiden vesikulkuneuvojen rekisteröintiin liittyvät sähköiset palvelut hyvin. Alkuvuonna joka kolmas omistajanvaihdos hoitui sähköisesti, kuten myös kolmannes veneiden teknisten tietojen muutoksista.

Ensimmäiset venerekisterin sähköiset palvelut, vesikulkuneuvojen omistajan vaihdos ja rekisteröintitodistuksen tilaus otettiin käyttöön elokuussa 2014. Reilua vuotta myöhemmin mukaan tulivat myös ensirekisteröinti, veneen teknisten tietojen ja moottorin muutokset sekä rekisteristä poisto.

”Erityisesti veneiden rekisteröintitodistusten tilaukset ovat siirtyneet nettiin”, kertoo erityisasiantuntija Reetta Laine.

Rekisteröintitodistusten lisäksi myös veneiden rekisteristä poistot tehdään jo pääsääntöisesti sähköisten palveluiden kautta.

Rekisteröinnin voi hoitaa myös henkilökohtaisesti Trafin kumppaneiden rekisteröimistoimipisteissä tai perinteiseen tapaan postitse. Veneiden ensirekisteröinneistä suurin osa tehdäänkin heti veneen ostohetkellä.

Kesän venepalot muistuttavat toimivan palosammuttimen tärkeydestä

Rekisteröintitodistuksen lisäksi veneessä kuuluu olla varusteina sopivat pelastusliivit tai kelluntapukineet kaikille veneessä oleville, tyhjennysväline sekä airot, mela ja ankkuri köysineen. Kuluneen kesän venepalojen jälkimainingeissa Trafin veneilytarkastajat haluavat muistuttaa erityisesti tarkistetun ja käyttökuntoisen palonsammuttimen tärkeydestä. Riittävän tehokkaalla sammuttimella voit pelastaa oman ja kanssaveneilijän hengen.

”Kaikki kulminoituu loppujen lopuksi veneen päällikön vastuuseen”, toteaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen: ”Päällikköhän vastaa kaikesta siitä, mitä vesikulkuneuvossa tapahtuu ja myös siitä, mitä vesikulkuneuvolla liikkuminen aiheuttaa. Tämä päällikön roolin entistä vahvempi painotus on tarkoitus saada näkymään myös vesiliikennelain tulevassa uudistuksessa.”

Trafin veneilyturvallisuuden ja venerekisterin asiantuntijoita voi tulla jututtamaan koko tulevan viikonlopun ajan 18.–21.8.2016 Trafin osastolle 9 Uiva-venenäyttelyyn Lauttasaareen. Trafin osastolla voit myös osallistua veneilykyselyyn, jonka vastauksia käytetään osana laajempaa veneilytutkimuskokonaisuutta. Kyselyn tarkoituksena on saada tietoa veneilyharrastuksesta, sen laajuudesta ja merkityksestä.

Kyselyyn voi osallistua suoraan netissä osoitteessa http://www.trafi.fi/veneilykysely

Mikä on vesikulkuneuvorekisteri ja mihin sitä käytetään? Katso Trafin video vesikulkuneuvorekisteristä.

erityisasiantuntija Reetta Laine, reetta.laine(at)trafi.fi, p. 029 5345 434 (vesikulkuneuvorekisteri)

erityisasiantuntija Kimmo Patrakka, kimmo.patrakka(at)trafi.fi, p. 029 5346 450, (veneilytutkimus)

yksikönpäällikkö Ville Räisänen, ville.raisanen(at)trafi.fi, p. 029 5346 457, Twitterissä @villeraisanen (veneilylainsäädäntö)

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/