Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Uutuuskirja paljastaa lapinhulluuden syvimmän olemuksen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uutuuskirja paljastaa lapinhulluuden syvimmän olemuksen

Julkaistu: 03.04.2014 klo 08:49
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Mikä saa etelän ihmisen vahtimaan Lapin sääennustetta, utelemaan paikallisilta marjasatoja ja karkaamaan tunturiin heti kun silmä välttää?

Kalevi Leppäsen uutuuskirja Lapinhullu kertoo kaiken, mitä lapinhullun ja hänen lähipiirinsä tulee tietää pohjoisen kävijöitä vaivaavasta oudosta taudista. Kirja antaa perustiedot lapinhulluuden oireistosta ja historiasta sekä esittelee mielenkiintoisen joukon eri aikojen lapinkävijöitä – hahmoja, joihin nykyajan lapinhullu voi ylpeänä samastua. Teos sisältää myös lapinhulluustestin.

Urho Kekkosen, Eeva Kilven, Yrjö Kokon, Kai Lehtisen, Unto Monosen, Petronellan, Mauri Sariolan, K. M. Walleniuksen ja monien muiden lapinhullujen tarinat auttavat ymmärtämään, mistä kumpuaa se ehdoton rakkaus Lappiin, joka on tunnettu vuosisatoja ja joka 1930-luvulla nimettiin lapinhulluudeksi.

Kalevi Leppänen on tietokirjailija ja etelästä Rovaniemelle muuttanut lapinhullu. Hän on perehtynyt pohjoisen paikallishistoriaan ja kouluttautunut Lapin Tarinamestariksi.

Kalevi Leppänen:

Lapinhullu

Tarinoita Lappiin rakastuneista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014 – Kirjokansi 46

309 sivua, sidottu, sh. 35 €, ISBN 978-952-222-490-3

Painokelpoinen kansikuva

Arvostelukappaleet, tekijän yhteystiedot ja yhteydenotot:

tiedottaja Minttu Nikkilä, minttu.nikkila(at)finlit.fi, 040 736 1313

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki