Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Tirilän VPK voitti Palokuntien Suomen mestaruuden 2015

Suomen Palopäällystöliitto

Tirilän VPK voitti Palokuntien Suomen mestaruuden 2015

Julkaistu: 23.05.2015 klo 21:04
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

MEDIATIEDOTE 23.5.2015

Tirilän VPK on Suomen mestari 2015

Tirilän VPK Lappeenrannasta voitti palokuntien Suomen mestaruuden 2015. Kokonaiskilpailun voitto on lappeenrantalaisille kuudes ja kolmas perättäinen. Joukkueessa kilpailivat Ville Hirvonen, Jukka Sillanpää, Henri Häkkinen, Olli Hirvonen, Kalle Lantta ja Terhi Sillanpää.

Kilpailun toinen oli Kaarinan VPK ja kolmas Savion VPK Keravalta.

Palokuntien SM-kilpailu eli Jehu 2015 käytiin tänään Porin raviradalla ja Länsi-Suomen pelastusharjoitusalueella. Kilpailu mittasi palokuntien sammutus- ja pelastustaitoja sekä palokaluston käyttöä. Tänä vuonna teemana olivat vaaralliset aineet.

Kilpailussa oli mukana 41 joukkuetta, joista viisi kilpaili veteraanisarjassa. Veteraanisarjan voitti Selänpään VPK Kouvolasta.

Suomessa palokunnilla on ollut pitkät perinteet urheilu- ja kilpailutoiminnassa. Sota-aikojen jälkeen 1950-luvun vaihteessa heräsi ajatus säännöllisten kilpailujen järjestämisestä palokuntalaisille. Kilpailut yleistyivät ja palokuntalaiset ottivat mittaa toisistaan niin palokunta-, kaupunki-, lääni- kuin piiritasolla. Ensimmäiset Jehumalja-kilpailut pidettiin Tampereella vuonna 1952, kun vuotta aiemmin Liitin Oy:n toi- mitusjohtaja Herman Lindgren oli lahjoittanut kiertopalkinnoksi arvokkaan Jehumaljan. Jehu-nimen alku- perä on Mako Osakeyhtiön moottoriruiskun nimestä. Erilliset moottoriruiskut olivat sen ajan palokuntien päätyökaluja. Jehumalja eli SM-kilpailun kiertopalkinto oli alkuperäisessä muodossaan aidosta hopeasta valmistettu ja se painoi yli neljä kiloa. Vuonna 2002 palkinto kasvoi lisäjalkaosalla, ja nyt palkinto painaa lähes kuusi kiloa. Palkintoa on sanottu jopa 90 000 euroan arvoiseksi. Upean, puolimetriä korkean maljan arvellaankin olevan Pohjoismaiden arvokkain kiertopalkinto.

Tulokset:www.palokuntiensm.fi

Kuvateksti: Kalustokilpailun tunnelmia.

Lisätiedot: Sampo Kuusinen, 044-701 74 81, tiedotusvastaava

Tuomas Klimoff, 044-701 73 02, projektipäällikkö

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/pages/JEHU-Malja/199373673488182

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki