Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Tahkon reittiopasteet uusittiin

Tahkon reittiopasteet uusittiin

Julkaistu: 17.10.2016 klo 07:00
Julkaisija: Kuopio-Tahko Markkinointi

Tahkon alueen pyöräily- ja patikointireitit ja niiden opasteet käytiin kesän 2016 aikana läpi ja merkinnät tuotiin ajan tasalle.

Reittien uudistaminen on tehty yhteistyöllä

Uudistustyön liikkeellepanijana on toiminut Tahkon kyläyhdistys ja työhön on osallistunut myös Kuopion kaupunki. Itse konkreettisen merkintätyön maastossa teki Tahko Safarit Oy. Uudistamisprosessissa Tahkon kyläyhdistys kävi läpi reittipohjat ja luonnosteli reittien linjaukset. Linjausten pohjalta Kuopion kaupunki tuotti reittiopasteet, jotka Tahko Safarit sitten istutti maastoon.

”Tavoitteenamme oli tuoda esille ja helposti saavutettavaksi Tahkon upea luonto. Retkeilyn eri muodoille on Tahkolla luontaiset edellytykset ja nyt uskomme, että kuka vaan voi nauttia luonnosta Tahkolla. Reitistöjen tavoitettavuus on entistä helpompaa,” summaa Tahkon kyläyhdistyksen puheenjohtaja Kari Heiskanen.

Reitistöjen kartoitusvaiheessa kiinnitettiin huomiota merkkaamisen lisäksi myös reittien linjauksiin ja niitä korjattiin joiltain osin.

”Halusimme, että Tahkolla liikkuminen olisi paitsi turvallista, myös mukavaa ja rentouttavaa kaiken ikäisille. Reitistöjä täydentävät hienosti useat, upeilla näköalapaikoilla olevat levähdyspaikat, kodat ja laavut, jotka nekin on merkitty reittikarttoihin. Tahkon kaikki palvelut mm. kaupat, ravintolat ja vuokraamot ovat lähtöpaikan välittömässä läheisyydessä,” kommentoi Tahkon kyläyhdistysaktiivi Mari Hartikainen.

Tahkolla on nyt viisi helposti löydettävää runkoreittiä

Tahkolle on luotu viisi eripituista reittiä, joista neljä on ympyräreittejä. Yksi yhdysreitti kulkee Huutavanholman luonnonsuojelualueen läpi. Reitit on nimetty ja merkitty maastoon uusin opastekyltein ja värikoodein. Opasteissa ulkoilijalle kerrotaan reitin nimi, kulkusuunta sekä matkan pituus reitin loppupisteeseen. Lisäksi kylteissä on luonnollisesti reitin värikoodi, jotka näkyvät opastekylttien lisäksi kunkin reitin varrella puiden kyljissä.

Merkittynä ovat seuraavat reitit

1.       Tahkolahden kierros 1,5km ( sininen )

• Helppo
  • Ei nousuja eikä laskuja, kulku tiestöä + siltaa pitkin.
  • Reitin kulku: lähtö Tahkolahdelta, lahdenkierto Sandels -sillan yli ja paluu Tahkolahdelle

2.       Rahasmäen kierros 20,1 km ( musta )

• Vaativa
  • Paljon nousuja ja laskuja.
  • Reitin kulku: Tahkolahti, vanha tuolihissi, Hiekkoniemen kota, Rahasmäki, Välimäki, Nipasen kota, Taukotupa, Peipposharju, Korpipelto, Tahkolahti

3.       Tahkomäen kierros 14.4 km ( punainen )

• Suhteellisen vaativa
  • Pitkähkö nousu Tahkomäelle ja laskeutuminen mäeltä alas.
  • Reitin kulku: Tahkolahti, vanha tuolihissi, moottorikelkkareittiä pitkin Panorama Bar, Pehku
    • Pyöräilijät: Pehkusta Pehkuntielle, josta pisto Nipasen kodalle
    • Patikoitsijat: Pehku, Huutavanholma, Nipasen kota
      • Loppumatka sama reittipohja: Nipasen kota, Peipposharju, Korpipelto, Tahkolahti

4.       Kettukankaan kierros 4,1 km ( keltainen )

• Helpohko
  • Jonkin verran nousua ja laskua. Kulku poluilla ja ulkoilureististöpohjilla.
  • Reitin kulku: Tahkolahti, Huutavanholma, Kettukangas, valaistulatu, Tahkolahti

5.       Huutavanholman luonnonsuojelualueen reitti n. 1,8 km ( vihreä )

• Helpohko
  • Kulku polulla
  • Huutavanholman reitiltä yhteys Kettukankaan ja Tahkomäen kierroksille (patikoitsijat).

Uusitut reitit värikoodeineen ovat painettuna MediaMaps Oy:n tuottamassa Tahko-Nilsiä -kartassa, jota on laajasti jaossa Tahkon ja Nilsiän alueen yrityksissä. Tahkon reittipoolin tuottamaan karttaan uudistukset tulevat kesän 2017 karttaan. Myös tahkonreittipooli.fi - ja tahko.com -sivuille uusittu kartta saadaan julkaistavaksi tulevan talven aikana.

Reitistöjen kehittäminen jatkuu

Tahkon reittien kehittäminen jatkuu nyt tehdyn työn jälkeenkin. Tahkon kyläyhdistys on hakenut hankerahoitusta Tahkon retkeilyreittien kehittämistä varten ja toiveissa on saada hanketta eteenpäin jo lähiaikoina.

Lisäksi jo varmistuneena kehittämistoimenpiteenä on tulossa uusi retkeilyreittien lähtöpaikka. Nyt merkittyjen reittien virallinen lähtö- ja paluupaikka on Tahkolahti, josta myös reittien pituudet on mitattu. Lähtöpaikalle on tulossa reitti-infopiste, joka toteutetaan talven jälkeen.

• Tahko Safarit Oy, Arto Jauhiainen puh. 040 045 7000
  • Tahkon Kyläyhdistys ry, Mari Hartikainen puh. 050 409 9622