Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » SyysMatin Markkinoille Espoon tuomiokirkonmäelle odotetaan jopa 10 000 kävijää

Espoon seurakunnat

SyysMatin Markkinoille Espoon tuomiokirkonmäelle odotetaan jopa 10 000 kävijää

Julkaistu: 15.09.2015 klo 13:04
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon suurin ilmaistapahtuma, keskiaikaishenkinen SyysMatin Markkinat pidetään taas tulevana viikonloppuna 19.20.9.2015. Arvioiden mukaan tilaisuus kerää paikalle 8 000-10 000 kävijää.

Espoon tuomiokirkonmäellä sadonkorjuuaikana vietetyt markkinat juontavat juurensa keskiajalle asti, jolloin niitä vietettiin Matin päivän tienoilla tuomiokirkon nimikkopyhimyksen, Matteuksen kunniaksi. Paikallinen vuosisatainen markkinaperinne elvytettiin vuonna 2008, joten tänä vuonna järjestetään kahdeksannet nykymuotoiset markkinat.

Markkinoilla on myynnissä uniikkeja käsitöitä sekä sadonkorjuutuotteita, ja paikalliset yhdistykset ja järjestöt esittäytyvät. Soppatykistä, Nostalgiakaffeteriasta tai kojuista voi ostaa välipalaa. Lapsille on puuhaa – mm. suosittu keppihevospaja – sekä monenlaista nähtävää ja ihmeteltävää. Kotieläimiä on katseltavaksi ja hellittäväksi. Läheinen Espoon VPK:n (Itäinen jokitie 1) järjestää omaa ohjelmaa lapsille. Markkinoilla voi nähdä espoolaiseen historiaan liittyviä esityksiä, työnäytöksiä ja välähdyksiä menneiden vuosisatojen seurakuntaelämästä.

Markkinoiden lomassa on myös tilaisuus hiljentyä, nauttia musiikista tai kuunnella tarinoita kirkonmäen, tuomiokirkon ja hautausmaan kiinnostavasta historiasta. Sunnuntaina klo 10 pidetään tuomiokirkossa perinnemessu, jonka virret ovat 1700-luvulta ja Raamatun käännös vuodelta 1886. Markkinat ovat näin nostalginen tapahtuma, jonka avulla espoolaiset voivat tuntea kuuluvansa sukupolvien ketjuun, joka on turvautunut Jumalaan sekä hyvinä että pahoina päivinä.

Markkinakojut ja tapahtumapisteet ovat avoinna lauantaina klo 10–16 ja sunnuntaina klo 11–16. Tilaisuuden tuotto ohjataan pakolaisten auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Markkinat järjestää Espoon tuomiokirkkoseurakunta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Espoon tuomiokirkonmäki, Kirkkopuisto 5 – Kirkkoranta 2, 02770 Espoo

Alarik Corander, alarik.corander(ät)evl.fi, p. 040 5311 033
Tarja Rae, tarja.rae(ät)evl.fi, p. 040 531 1050

www.syysmatinmarkkinat.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.