Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Suomalaiset striimaavat pohjoismaalaisista eniten

Samsung Electronics Nordic

Suomalaiset striimaavat pohjoismaalaisista eniten

Julkaistu: 01.07.2015 klo 10:00
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Samsungin suuri kuluttajatutkimus osoittaa suomalaisten olevan edelläkävijöitä monilla teknologian aloilla

• 81 prosenttia suomalaisista käyttää TV-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita.
  • Kaikkien suoratoistopalveluiden suosio kasvoi viime vuoteen verrattuna.
  • Striimatusta sisällöstä maksaminen on Suomessa tuplaantunut vuodessa.

Espoo – 1. heinäkuuta 2015 – Tänään julkistetaan vuotuinen Techonomic Index 2015 -tutkimus, joka tutkii, miten eurooppalaiset käyttävät teknologiaa. Toista kertaa toteutettuun tutkimukseen osallistui 18 000 vastaajaa 18 maasta. Suomalaisia mukana oli 1000.

Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset ovat ottaneet omakseen uuden tavan katsoa televisiota. Suoratoistopalvelut ovat tulleet suomalaisiin olohuoneisiin jäädäkseen ja suomalaiset katsovat nyt enemmän televisiota kuin viime vuonna. 95 prosentilla kotitalouksista on televisio. Sitä katsotaan keskimäärin 2 tuntia ja 37 minuuttia niinä päivinä kun se avataan. Katseluaika on kasvanut viime vuodesta 15 minuuttia.

Suoratoisto on uusi normi

Suoratoistopalvelut ovat valloittaneet Suomen nopeasti. Tällä hetkellä 81 prosenttia suomalaisista on käyttänyt TV-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Käyttäjien määrä on kasvanut viime vuodesta 9 prosenttia ja suomalaiset ovat nyt Pohjoismaiden ahkerimpia striimaajia. Ruotsalaisista suoratoistopalveluita on käyttänyt 73 prosenttia, norjalaisista 69 prosenttia ja tanskalaisista 64 prosenttia. Suomalaisista neljännes (24 prosenttia) käyttää videoiden striimauspalveluita päivittäin ja yli puolet (57 prosenttia) viikoittain.

Striimaus on ehdottomasti valloilla oleva trendi ja Suomessa myös musiikkia kuunnellaan striimattuna muuta pohjolaa enemmän. Suomalaisista 70 prosenttia on käyttänyt musiikin suoratoistopalveluita, kun Ruotsissa vastaava luku on 67 prosenttia, Norjassa 65 prosenttia ja Tanskassa 58 prosenttia.

Hyvistä palveluista ollaan valmiita maksamaan

Älypuhelinten ja tablettien suosiosta huolimatta televisio on jälleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Euroopassa on yleistynyt myös twiittaaminen television katselun lomassa.

Maksullisen sisällön käyttö on kasvanut vuodessa rajusti ja se on nyt tuplasti viime vuotta suositumpaa. 23 prosenttia suomalaisista maksaa television, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluista, kun viime vuonna maksajia oli vain 11 prosenttia. Liikkuvasta kuvasta maksaminen on vastaajien keskuudessa yleisintä, mutta myös musiikin striimauksesta on viimeisen kuukauden aikana maksanut 18 prosenttia vastaajista.

-        Suomessa on kuluttajille tarjolla useita loistavia striimauspalveluita ja se on muuttanut tavan jolla ihmiset katsovat televisiota. Ihmiset haluavat itse valita katsotun sisällön, ajan ja paikan. Jos palvelu toimii ja sisältö on kiinnostavaa, käyttäjät ovat myös valmiita maksamaan, sanoo Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.

Tutkimuksesta:

Samsung Electronics loi Samsung Techonomic Index -tutkimuksen seuratakseen ihmisten teknologian käyttöä. Nettikyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi 18 000 yli 16-vuotiasta vastaajaa 18:sta Euroopan maasta. Tutkimuksen tilasi European Samsung Lifestyle Research Lab ja sen toteutti Lightspeed GMI. Tutkimukseen osallistui vastaajia Itävallasta, Belgiasta, Bulgariasta, Tanskasta, Suomesta, Kreikasta, Italiasta, Unkarista, Alankomaista, Norjasta, Puolasta, Portugalista, Espanjasta, Ruotsista, Sveitsistä, Romaniasta ja iso-Britanniasta. (1000 jokaisesta maasta). Tulokset painotettiin vastaamaan kansallisia ikä- ja sukupuolijakaumia. Haastattelut toteutettiin tänä vuonna 21. huhtikuuta ja 18. toukokuuta välisenä aikana.

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Simo Arvo, OS/G Viestintä, simo.arvo@osg.fi, p. +358 40 132 5682

Eva Carrero, Marketing Manager, e.carrero@samsung.fi, p. +358 400 807 750

Kuvapyynnöt ja testilaiteasiat: samsungpr@osg.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse uutiset.

Haluatko Samsungin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? (Medialle) Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@osg.fi

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta ideoilla ja teknologioilla, joiden avulla uudelleen määritämme ihmisten käsitykset televisioista, äänentoistolaitteista, älypuhelimista, tableteista, wearables-laitteista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, ammattinäytöistä, SSD-levyistä, muistikorteista, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Älykoti- ja Digital Health -ratkaisumme ovat osoitus siitä, että olemme myös johtava toimija esineiden internet -tuotealueella. Palveluksessamme on 307 000 työntekijää 84 maassa ja vuotuinen myyntimme on 172 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista osoitteessa: www.samsung.com/fi ja virallisessa blogissamme: global.samsungtomorrow.com

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki