Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Sexpo kouluttaa seksuaalineuvojia erityistä tukea tarvitseville ihmisille

Sexpo

Sexpo kouluttaa seksuaalineuvojia erityistä tukea tarvitseville ihmisille

Julkaistu: 24.02.2016 klo 18:17
Julkaisija: Sexpo

Sexpo on käynnistänyt alkuvuodesta 2016 koulutuksen, josta valmistuu vuoden päästä seksuaalineuvonnan ammattilaisia erityistä tukea tarvitsevien ihmisten avuksi. Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalojen työntekijöille suunnatussa koulutuksessa keskitytään vammaisuuden kirjoon kuten kehitysvammaisuuteen, neurologisiin ongelmiin ja pitkäaikaissairauksiin. Erityisen tuen tarpeen huomioiva seksuaalineuvonta on tärkeä lisä seksuaaliterveyspalveluihin.

Kouluttajana toimivalle Riitta Harjulle tämä koulutus on ollut pitkäaikainen haave: ”Vammaisen ihmisen oikeudesta yksilölliseen seksuaalisuuteen ja oikeaan tietoon puhutaan yhä liian vähän. Tarvitsemme sosiaali- ja terveysalan kentälle ammattilaisia, jotka ymmärtävät seksuaalisen hyvinvoinnin merkityksen osana jokaisen ihmisen elämää ja jotka osaavat vastata erityistä tukea tarvitsevien ihmisten kysymyksiin.”

Asiakaslähtöisellä, vuorovaikutukseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen keskittyvällä seksuaalineuvonnalla on tärkeä rooli osana kokonaisvaltaista terveyden edistämistä. Vaikka seksuaaliterveyspalveluiden saatavuus ja laatu ovat Suomessa viime vuosina kohentuneet, vammaisten pääsy palveluihin on yhä vaikeaa. Erityistä tukea tarvitsevien ihmisten seksuaalioikeudet jäävät Suomessa vielä usein toteutumatta.

Lisätiedot:
Riitta Harju
045 231 2739, riitta.harju1@gmail.com

Tommi Paalanen
050 469 2937, tommi.paalanen@sexpo.fi

Sexpo-säätiö on vuonna 1969 perustettu seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijajärjestö. Koulutamme seksuaalineuvojia, -terapeutteja ja -kasvattajia sekä ylläpidämme seksuaalineuvontaa, johon tulee tuhansia yhteydenottoja vuosittain. Pyrimme siihen, että jokainen voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan tyydyttävästi ja tasapainoisesti. Edistämme seksuaalisen vapauden, tasa-arvon ja seksuaalioikeuksien toteutumista sekä rakennamme avointa ja myönteistä seksuaalikulttuuria. Kannatamme moniarvoista yhteiskuntaa, jossa seksuaalisuuden, sukupuolen ja ihmissuhteiden moninaisuus saa kukoistaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki