Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Räppiä ja pihatonttuja – Pihapiiri –messuilla esitellään elämyksellistä oppimista

Lahden Messut Oy

Julkaistu: 20.04.2015 klo 10:27
Julkaisija: Lahden Messut Oy

Puutarha-alan messutapahtuma Pihapiiri järjestetään Lahden Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna 24.-26. huhtikuuta. Lahden Messut tekee tänä vuonna tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa erityisen laajaa yhteistyötä puutarha-alan oppilaitosten kanssa. Myös perusopetuksen uudet tuulet näkyvät vahvasti messuilla. Tulevaa opetussuunnitelmaa esitellään tapahtumassa monialaisen ja –materiaalisen tekemisen kautta, mm. räppäämällä. Puutarha-alan oppilaitokset sekä Lahden seudun peruskoululaiset opettajineen pääsevät veloituksetta vierailemaan tapahtumassa avajaispäivänä perjantaina.

Puutarha-alan opiskelijoiden taidonnäytteitä voi Pihapiiri -messuilla ihailla mm. yleiskoristelualueella, jonka toteuttavat Lepaan puutarhuriopiskelijaryhmä sekä Koulutuskeskus Salpauksen talonrakennuslinjan opiskelijat. Keski-Uudenmaan koulutusyhtymän edustus on ollut mukana suunnittelemassa tapahtuman sisältöä Pihapiiri –toimikunnassa. Oppilaitoksen opiskelijat ovat toteuttaneet myös messuilla jaettavan Pihaoppaan. Tapahtuman Pihajuhlaideat -alueen on toteuttanut opinnäytetyönään Koulutuskeskus Salpauksen tilasuunnittelu- ja toteutuslinjan opiskelija. Useita oppilaitoksia esittäytyy Pihapiiri –messuilla myös omilla osastoillaan. Messuja ja opiskelijoiden mukanaoloa suuren tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa pidetään alan oppilaitoksissa ainutlaatuisena oppimisympäristönä. Alan opettajien mukaan messut ovat lisäksi loistava tilaisuus tutustua puutarha-alaan ja alan toimijoihin, rekrytoitumismielessäkin. Tapahtuman ohjelmasisältöä voi hyödyntää oppilasryhmille opetustarkoituksissa.

Perusopetuksen uutta vuonna 2016 käyttöön otettavaa opetussuunnitelmaa esitellään Pihapiiri –messujen yhteydessä monialaisen ja –materiaalisen tekemisen kautta. Tapahtumassa kuullaan mm. nelosluokkalaisten vihannesräppi, josta on tehty myös musiikkivideo (linkki videoon tiedotteen lopussa) sekä yläkoululaisten kokkausnäytöksiä. Messuilla on esillä yli sata persoonallista koululaisten tekemää pihatonttua. Tekemisen ja tietämisen iloa kasviksista -teema on Launeen koulun, Lahden Messut Oy:n, Lahden Puutarhaseuran sekä kodin ja koulun yhteistyöhanke.

Pihapiiri –messuilla on mukana lähes 200 näytteilleasettajaa, jotka esittäytyvät kolmessa messuhallissa. Esillä ovat niin kevään ensimmäiset taimet, siemenet, pihakalusteet ja -rakennukset, kasvihuoneet, pihan ja puutarhan piensisustustuotteet, alan palvelut kuin kesän herkutkin. Tapahtuman erikoisteemoina ovat tänä vuonna pihasuunnittelu, kesäkeittiö sekä pihajuhlat.

Maksuton messubussi kuljettaa messuvieraita
Pihapiiri -messuille järjestetään perinteisesti ilmainen nonstop -bussikuljetus Lahden Rautatieasemalta keskustan (pysäkki Sokos Hotel Seurahuoneen edessä) kautta Lahden Messukeskukseen. Tarjolla on myös bussiretkiä messuille Helsingin, Kouvolan ja Heinolan suunnista. Matkat toteutetaan yhteistyössä Lehtimäen Matkat Oy:n kanssa.

Lahden Messut Oy

Asiakkuuspäällikkö Jonna Järvelä

p. 040 824 1273, jonna.jarvela@lahdenmessut.fi

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Minna Helminen

p. 0400 617 640, minna.helminen@lahdenmessut.fi

www.pihapiirimessut.fi

Sopivasti Vihree -räppivideo: www.youtube.com/watch?v=gyGLUZVQVWs

Pihapiiri Lahden Messukeskuksessa 24.-26.4.2015

Aukioloajat:

Perjantai 24.4. klo 10 ‐ 18

Lauantai 25.4. klo 10 ‐ 17

Sunnuntai 26.4. klo 10 ‐ 16

Ennakkolipunmyynti:

liput.lahdenmessut.fi

Lahden Messut Oy tunnetaan korkealaatuisista ammatti- ja erikoismessuistaan. Toiminnan oleellisena osana ovat myös näytteilleasettajille tarjottavat suunnittelu- ja rakennuspalvelut sekä messukalusteiden ja -tarvikkeiden vuokraus. Lahden Messut toimii yhteistyökumppanina ja teknisenä toteuttajana erilaisissa messuissa ja tapahtumissa. Uudistuneen Lahden Messukeskuksen tilojen vuokraus näyttelyille, messuille, seminaareihin, yritystilaisuuksiin, kokouksiin ja konsertteihin on tärkeä osa Lahden Messujen palvelutoimintaa.