Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Puolustusvoimilta kirje jokaiselle reserviläiselle

Reserviläisliitto tiedottaa

Puolustusvoimilta kirje jokaiselle reserviläiselle

Julkaistu: 28.04.2015 klo 07:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Puolustusvoimat lähettää toukokuussa kirjeen jokaiselle reserviläiselle. Asiasta on kerrottu eilisestä alkaen laajasti erilaisissa tiedotusvälineissä ja reserviläiskirjeen omilla nettisivuilla osoitteessa reservilaiskirje.puolustusvoimat.fi. Varsinaiset kirjeet saapuvat reserviläisille 4.-19.5. välisenä aikana.

Reserviläiskirjeen saajia on noin 900 000. Kirjeissä kerrotaan henkilön mahdollisesta sodan ajan sijoituksesta Puolustusvoimien organisaatioon, muusta varauksesta poikkeusolojen tehtävään tai siitä, ettei henkilöllä ole tällä hetkellä yksilöityä sodan ajan sijoitusta. Lisäksi kirjeessä pyydetään tarkistamaan ja korjaamaan henkilötiedoissa mahdollisesti olevat virheet ja puutteet.

Puolustusvoimat toivoo lisätietoja reserviläiselle mahdollisesti varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen jälkeen kertyneestä koulutuksesta tai muusta osaamisesta. Lisäksi toivotaan tietoja mm. henkilön terveydentilassa tapahtuneista muutoksista, jotka vaikuttavat sijoituskelpoisuuteen. Näiden tietojen avulla Puolustusvoimat kykenee sijoittamaan reserviläisiä tehokkaammin erilaisiin tehtäviin sodan ajan organisaatiossaan.

Omissa henkilötiedoissa oleva virheet voi korjata ilmoittamalla muuttuneet tiedot Väestörekisterikeskukselle osoitteessa www.vaestorekisterikeskus.fi. Omaa koulutusta ja muuta osaamista sekä terveydentilaa koskevat muutostiedot tulee ilmoittaa Puolustusvoimien lähimmälle aluetoimistoille. Aluetoimistojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.puolustusvoimat.fi sivujen reserviläisille tarkoitetun osion alta.

Reserviläiskirjeet ovat osa vuonna 2010 hyväksytyn ns. Siilasmaan työryhmän loppuraportin toimenpidesuosituksia. Puolustusministerin asettaman työryhmän tehtävänä oli selvittää yleisen asevelvollisuuden yhteiskunnallisia vaikutuksia ja asevelvollisuusjärjestelmän tulevaisuutta. Työryhmä teki 21 toimenpidesuositusta, joihin sisältyi mm. tiiviimpi yhteydenpito reserviläisiin.

Reserviläiskirjeiden lähetyksen ajankohdan taustalla on loppusuoralla oleva puolustusvoimauudistus. Uudistuksen yhteydessä Puolustusvoimien sodan ajan vahvuus laski 350 000 henkilöstä 230 000 henkilöön. Yli 95 prosenttia Puolustusvoimien sodan ajan joukoista on reserviläisiä.

Omaan sijoituskelpoisuuteensa voi vaikuttaa mm. reserviläistoiminnan ja -koulutuksen avulla. Lakisääteisen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen reserviläisille tarjoamasta koulutuksesta löytyy tietoa osoitteesta www.mpk.fi/reservilaiselle.

Lisätietoja

• Toiminnanjohtaja Pertti Laatikainen, puh. 050 543 6151 tai s-posti pertti.laatikainen@mpk.fi
  • Toiminnanjohtaja Janne Kosonen, puh 050 581 0819 / janne.kosonen@rul.fi.
  • Toiminnanjohtaja Olli Nyberg, puh. 0400 640 755 / olli.nyberg@reservilaisliitto.fi

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 343 paikallista yhdistystä ja noin 36.000 henkilöjäsentä. Aliupseereita jäsenistä on 60, miehistöä 27 ja upseereita neljä prosenttia. Armeijaa käymättömien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja koulutus. Reserviläisliitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.