Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Pekka Töpöhäntä ensi-iltaan Tampereen Työväen Teatterissa perjantaina 19.9.

Tampereen Työväen Teatteri

Pekka Töpöhäntä ensi-iltaan Tampereen Työväen Teatterissa perjantaina 19.9.

Julkaistu: 16.09.2014 klo 14:39
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Gösta Knutssonin kirjoihin perustuva näytelmä Pekka Töpöhäntä (Pelle Svanslös) saa ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterissa Eino Salmelaisen näyttämöllä perjantaina 19.9. klo 18.30.

Tarina Pekka Töpöhännästä, Monnista, Maija Maitoparrasta ja kumppaneista puhuttelee sukupolvia toisensa jälkeen. Sovituksen tehnyt Kurt Nuotio ohjasi Pekka Töpöhännän TTT:ssä vuonna 1997. Nyt Tommi Erkon ohjauksessa klassikkokertomukseen tulee uusia sävyjä, kun ihmisenkaltaiset kissahahmot seikkailevat suurkaupungin sykkeessä. Metropolin tunnelma tulee esiin puvuissa, lavastuksessa ja vauhdikkaassa valosuunnittelussa, mutta myös musiikissa. Pentti Rasinkankaan laulut ovat saaneet modernin ilmeen elektronisen tanssimusiikin biitistä ja saundista. Pekka Töpöhäntä onkin musiikkinäytelmä, jossa kaikki näyttelijät tanssivat ja laulavat.

Pekka Töpöhännän roolissa nähdään TTT:n uusi näyttelijäkiinnitys Severi Saarinen. Monnia tulkitsee kutkuttavasti Mika Honkanen ja Maija Maitopartaa sydämellisesti Laura Alajääski. Lastentuotannon mittakaavassa poikkeuksellisen suuri, yhdentoista näyttelijän ensemble luo näyttämölle vaikuttavan esityksen ajattomista arvoista tämän päivän kielellä.

Juuri nyt ajankohtaiseksi puheenaiheeksi noussut kiusaaminen on Pekka Töpöhännän kertomuksen ytimessä. Mukana ovat kiusatut ja kiusaajat, mutta myös komppaajat ja hiljaiset hyväksyjät. Kenellä riittää rohkeutta muistuttaa reilusta pelistä ja saada koko porukka puhaltamaan yhteen hiileen? Voiko kiusaaja poiketa roolistaan ja tehdä hyviäkin tekoja?

Pekka Töpöhännästä on ilta- ja päivänäytösten lisäksi klo 10 aamupäiväesityksiä, jotka sopivat esimerkiksi koululaisryhmille. Näytelmää suositellaan alkaen 6-vuotiaille.

Rooleissa Severi Saarinen, Mika Honkanen, Vesa Kietäväinen, Jyrki Mänttäri, Laura Alajääski, Heidi Kiviharju, Jari Leppänen, Petra Ahola, Eeva-Riitta Salo, Teija Auvinen ja Mika Eerola

Käsikirjoitus Gösta Knutsson

Sovitus Kurt Nuotio