Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Mökkimatkailu lisääntyy ja on yhä nuorempien suosiossa

Suomen Akatemia

Mökkimatkailu lisääntyy ja on yhä nuorempien suosiossa

Julkaistu: 06.05.2014 klo 10:19
Julkaisija: Suomen Akatemia

Vapaa-ajan asuminen on yhä useammin ympärivuotista. Hyvin varustelluilla mökeillä viihdytään sekä kesäisin että talvisin, mutta vain harva kotitalous on kokonaan valmis luopumaan vakituisesta asunnostaan. Monipaikkainen asuminen johtaa väistämättä liikkumiseen kaupungin ja maaseudun välillä kasvattaen liikennevirtoja.

Projektitutkija Mervi Hiltunen Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitokselta tarkastelee äskettäin julkaistussa tutkimusartikkelissa (Hiltunen & Rehunen 2014) vapaa-ajan asumiseen liittyviä liikkumisen tapoja ja virtoja. Tutkimuksen mukaan mökkimatkojen pituus ja määrä ovat kasvussa, ja mökkeily kiinnostaa eläkeläisten lisäksi myös nuorempia sukupolvia. Tutkimustulokset perustuvat paikkatietoaineistoihin, tilastotietoihin sekä vuonna 2012 tehtyyn kyselytutkimukseen (N 1189), jossa tiedusteltiin 15–84-vuotiailta suomalaisilta vapaa-ajan asumisen käytäntöjä. Tutkimus on osa Suomen Akatemian Asumisen tulevaisuus eli ASU-tutkimusohjelmaa.

”Paikkatietoaineistosta selviää, että suomalaisten mökkimatka on pituudeltaan keskimäärin 93 kilometriä ja tyypillisesti eli mediaaniltaan 39 kilometriä.  Pääkaupunkiseudulla asuvat vapaa-ajan asukkaat tuottavat noin 40 prosenttia koko maan mökkeilyvirroista. Kyselytutkimuksen mukaan mökinomistajat tekevät vuosittain keskimäärin 32 matkaa mökille ja yöpyvät mökillä 61 vuorokautta”, Hiltunen kertoo.

Vakituisen asunnon ja vapaa-ajan asunnon väliä kuljetaan usein omalla autolla. Mökin omistajista ja käyttäjistä 89 prosenttia matkustaa mökille omalla autolla ja 5-6 prosenttia tekee mökkimatkoja myös linja-autolla tai junalla. Noin 12 prosenttia vastaajista matkustaa mökille kimppakyydissä, suurin osa heistä on yksin asuvia autottomia naisia.

Tutkijoiden mukaan mökkeilyn suosio on lähitulevaisuudessa taattu erityisesti eläkeikäisten ja suurten ikäluokkien keskuudessa. Eniten aikaa mökillä viettävät 55–80-vuotiaat, mutta myös nuoret sukupolvet ovat kiinnostuneita mökkeilystä. ”Nuorille mökkeilyssä tärkeintä on luonto ja perheen yhdessäolo, eivätkä mukavuudet, palvelut tai liikenneyhteydet ole tärkeämpiä heille kuin vanhemmillekaan ikäluokille”, Hiltunen sanoo.

Monipaikkainen asuminen ja liikkuva elämäntapa kodin ja mökin välillä näyttäisivät säilyvän myös tulevaisuudessa osana suomalaisten arkea ja vapaa-aikaa.

Vapaa-ajan asumisen liikennevirrat

-  Projektitutkija Mervi Hiltunen, Itä-Suomen yliopisto, Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos, etunimi.sukunimi@uef.fi, p. 050 436 2727

-  Erikoistutkija Antti Rehunen, Suomen ympäristökeskus SYKE, Ympäristöpolitiikkakeskus /Alueidenkäyttö, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi, p. 0295 251 550

-  Tutkimusjulkaisu: Hiltunen, M. J. & Rehunen, A. (2014). Second home mobility in Finland: Patterns, practices and relations of leisure oriented mobile lifestyle. Fennia 192:1, 1–22. DOI: 10.11143/8384

Nuorten sukupolvien mökkeily

- Tiedustelut: Tutkijatohtori Riikka Puhakka, Helsingin yliopisto, koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia, etunimi.sukunimi@helsinki.fi, p. 050 319 9363

- Tutkimusjulkaisu tulossa: Pitkänen, K., Puhakka, R., Semi, J. & Hall, C.M. (2014). Generation Y and second homes. Finnish outdoor recreation in change.

Suomen Akatemian viestintä
Katri Nousiainen