Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Maastopyöräilyn edistäminen on edullinen tapa lisätä hyvinvointia kunnissa

Suomen Latu

Maastopyöräilyn edistäminen on edullinen tapa lisätä hyvinvointia kunnissa

Julkaistu: 29.12.2015 klo 09:39
Julkaisija: Suomen Latu

Maastopyöräilyn olosuhteita kehittämällä voidaan lisätä liikuntaa ja hyvinvointia pienillä kustannuksilla. Suomen Latu on koonnut kunnille ja muille ulkoilutoimijoille aineistopankin maastopyöräilyn edistämiseksi.

Maastopyöräily on lähiliikuntaa, kuntoilua ja ulkoilua. Se on myös retkeilyä ja vetovoimaista luontomatkailua jopa ympäri vuoden. Maastopyöräily on satojentuhansien suomalaisten luontoliikuntaharrastus. Lajin suosio kasvaa jatkuvasti ja samalla lisääntyy myös pyöräilyyn sopivien polkujen, reittien ja reittitiedon tarve. Suomen Latu kannustaakin kuntia ja muita ulkoilutoimijoita edistämään maastopyöräilyolosuhteita ja saamaan siten lisää ihmisiä liikunnan ja luonnon pariin.

Maastopyöräilyä voidaan edistää edullisesti ja luonnonympäristöä säästävällä tavalla:

• säästämällä luontoalueita, viheryhteyksiä ja olemassa olevia polkuja
  • lisäämällä nykyisten ulkoilu- ja retkeilyreittien yhteiskäyttöä
  • merkkaamalla metsäpolkuja reiteiksi
  • lisäämällä maastopyöräilyn reittitietoa
  • hyödyntämällä lajin harrastajien tietotaitoa ja paikallistuntemusta

Joulukuussa päättyvässä PyöräPolku-hankkeessa tuotettu aineistopankki löytyy osoitteesta www.suomenlatu.fi/pyorapolku

--

Maastopyöräilyn olosuhdehanke (PyöräPolku) on Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema liikuntapaikkojen kehittämishanke. Hanke päättyy vuoden 2015 lopussa. Marraskuussa järjestettyyn maastopyöräilyn olosuhdeseminaariin osallistui noin 110 kuntien, muiden viranomaisten ja lajin harrastajien edustajaa.

PyöräPolku-hanketta koordinoi Suomen Latu, joka on aikuisten terveysliikunnan ja ulkoilun valtakunnallinen keskusjärjestö. Hankkeessa selvitettiin maastopyöräilyn nykytilaa, kartoitettiin lajin olosuhdetarpeita ja -mahdollisuuksia sekä hyviä käytäntöjä. Yhteistyössä ja asiantuntijoina hankkeessa olivat mm. Metsähallitus, Helsingin kaupunki, maastopyöräilyn harrastajat ja tapahtumajärjestäjät sekä Suomen Pyöräilykuntien Verkosto ja Suomen Pyöräilyunioni (SPU).

www.suomenlatu.fi/pyorapolku
www.suomenlatu.fi/maastopyoraily
www.facebook.com/mtbsuomenlatu

Tiina Riikonen, projektikoordinaattori
tiina.riikonen@suomenlatu.fi

Eki Karlsson, toiminnanjohtaja
eki.karlsson@suomenlatu.fi

Suomen Latu ry on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 80 000 jäsentä 200 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu