Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Luustoterveyttä monipuolisella ravitsemuksella

Suomen Luustoliitto

Luustoterveyttä monipuolisella ravitsemuksella

Julkaistu: 19.02.2015 klo 11:27
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Luustoterveys kuuluu meille kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Riittävä kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin saanti sekä monipuolinen liikunta ovat välttämättömiä lujan luuston rakentumiselle niin pituuskasvun aikana kuin sen jälkeenkin. Samat asiat ovat tärkeitä myös osteoporoosin hoidossa. Koskaan ei ole liian myöhäistä hoitaa luustoterveyttään. Monipuolinen ruokavalio on keskeinen osa jokaisen luustoterveyden huoltoa ja ylläpitoa.

Luustoterveellisen ruokavalion perustana on hedelmille, kasviksille ja viljatuotteille perustuva ruokavalio. Luustoterveellisessä ruokavaliossa pätevätkin vahvasti samat kulmakivet kuin sydänystävällisessä ruokavaliossa:

• runsaasti kasviksia ja hedelmiä
  • runsaskuituisten täysjyväviljatuotteiden suosiminen
  • kalaa vähintään kahdesti viikossa
  • kovien rasvojen saannin rajoittaminen
  • virvoitusjuomien ja sokeripitoisten elintarvikkeiden käytön rajoittaminen
  • vähäsuolaisen ruoan suosiminen.

Sydänystävällinen ja luustoterveellinen ruokavalio sisältävät hyvin samoja peruskulmakiviä.

Tutkijatohtori, dosentti, ETT (ravitsemustiede) Heli Viljakainen Helsingin yliopistosta luennoi Saimaan Luustoyhdistyksen järjestämässä maksuttomassa yleisöluentotilaisuudessa luustoterveellisestä ravinnosta 23.2.2015 klo 17.00 Lappeenrannan kaupungintalon valtuustosalissa.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Jenni Tuomela, Suomen Luustoliitto ry, puh. 050 378 4058, email: jenni.tuomela@luustoliitto.fi SEKÄ Saimaan Luustoyhdistys ry:n puheenjohtaja Riitta Glödstaf, puh. 040 861 3191, email: riitta.glodstaf@pp.inet.fi

Saimaan Luustoyhdistys on Luustoliiton jäsenyhdistys. Saimaan Luustoyhdistys tarjoaa monipuolista toimintaa jäsenilleen omahoidon tuen sekä vertaistuen saamiseksi.

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.