Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Luonto-Liitto ja Suomen Hostellijärjestö loivat yhteiset ympäristökriteerit hostelleille

Luonto-Liitto

Julkaistu: 04.02.2016 klo 12:00
Julkaisija: Luonto-Liitto

Luonto-Liitto ja Suomen Hostellijärjestö (Hostelling International Finland) ottavat käyttöön ympäristöystävällisen hostellin ekokriteeristön. Kriteeristössä huomioidaan muun muassa kierrätys, luomu- ja kasvisruuan saatavuus, energian ja veden säästäminen, ekoenergian käyttö sekä ympäristötiedon levittäminen hostellin asiakkaille.

”On hienoa, että suomalaiset hostellit ovat kiinnostuneita ympäristöasioista. Ekokriteerien noudattaminen on helppo tapa vähentää hostellin ympäristökuormitusta.  Yhteistyöllä haluamme myös osoittaa, että kotimaanmatkailu on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin lentäminen kaukokohteisiin. Ekohostellikriteerit varmistavat majoituksen ympäristöystävällisyyden”, toteaa Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen

Luonto-Liitto ja Suomen Hostellijärjestö ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä.

"Ympäristöystävällisyys on tänä päivänä yhä tärkeämpää hostellien menestykselle. Luonto-Liiton ja Suomen Hostellijärjestön yhteistyönä syntynyt ekokriteeristö myös hieno esimerkki hostellitoiminnan yhteisöllisyydestä”, sanoo Suomen Hostellijärjestön pääsihteeri Irja Hanelius.

Ensimmäisenä hostellien ekokriteerit ottaa käyttöön helsinkiläinen Hostel Domus Academica.

”Hostel Domus Academica tunnetaan ympäristöystävällisyydestään ja ekologisuus on kesähostellissamme tapa toimia sekä yhteinen päämäärä. Esimerkkinä ympäristöystävällisestä toiminnasta kompensoimme majoitustoiminnasta aiheutuneet hiilidioksidipäästöt vuosittain. Luonto-Liiton ja Suomen Hostellijärjestön yhteistyössä lanseeraaman kriteeristön täyttäminen on arvojemme mukaista ja vastaa asiakkaidemme odotuksiin vastuullisesta ja ekologisesta majoitusvalinnasta”, hostellipäällikkö Sanni Viirto kertoo.

Tutustu hostellien ekokriteeristöön osoitteessa http://www.luontoliitto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/ekokriteerit_hostelleille

Lisätiedot:

Tuulia Syvänen, Luonto-Liiton toiminnanjohtaja, puh. 044 020 0137, tuulia.syvanen@luontoliitto.fi

Irja Hanelius, Suomen Hostellijärjestön pääsihteeri, puh. 040 775 5511,  irja.hanelius@hihostels.fi

Sanni Viirto, Hostel Domus Academican hostellipäällikkö, puh. 09 1311 4334, sanni.viirto@hyy.fi

--

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

www.luontoliitto.fi