Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Kuluuko kesä Facebookissa? Testaa onko homma hallinnassa!

A-klinikkasäätiö

Kuluuko kesä Facebookissa? Testaa onko homma hallinnassa!

Julkaistu: 23.06.2015 klo 08:00
Julkaisija: A-klinikkasäätiö

Sosiaalisesta mediasta on tullut osa arkea. Tilastokeskuksen mukaan yli puolet suomalaisista aikuisista on rekisteröitynyt Facebookin käyttäjiksi.

Sosiaalisen median ansiosta yhteydenpito voi olla helpompaa kuin aiemmin. Toisaalta päätelaitteet pitävät helposti otteessaan, jolloin kasvokkainen seurustelu jää vähälle. Tämä voi aiheuttaa riitaa läheisten kanssa. Netin verkostot saattavat myös pyöriä liikaa mielessä, ja kokemus niiden ulkopuolelle jäämisestä voi ahdistaa.

A-klinikkasäätiön Nuortenlinkki.fi-palvelussa on julkaistu Facebook-riippuvuustesti, joka perustuu Bergenin yliopiston psykologian tohtori Cecilie Schou Andreassenin tutkimukseen. Testin avulla voi selvittää, kuinka hyvin Facebookin käyttö pysyy hallinnassa. Sama testi löytyy myös Päihdelinkki.fi-palvelusta.

”Kesäloma on hyvää aikaa pitää tauko Facebookin ja muun sosiaalisen median käytöstä. Laittamalla älypuhelimen syrjään voi kokeilla, miten arki luonnistuu ilman – vai tuleeko ikävä nettiin”, sanoo viestintäpäällikkö Aino Majava A-klinikkasäätiöstä.

Nuortenlinkin Facebook-testi antaa henkilökohtaisen palautteen lisäksi yleisiä vinkkejä käytön kohtuullistamiseen ja sosiaalisten suhteiden hoitamiseen myös Facebookin ulkopuolella. Kyselystä saadut pisteet ovat viitteellisiä, eikä niiden perusteella voida diagnosoida riippuvuutta.

Jos huoli riippuvuudesta syntyy, kannattaa ottaa yhteyttä oman paikkakunnan päihdepalveluihin, joissa tehdään yksilöllinen arvio tilanteesta. Nettiriippuvuuden hoito toteutetaan avohoitona, kertoo johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki A-klinikkasäätiöstä.

Lisätietoja testistä:

www.nuortenlinkki.fi/testialue/testit/facebook

www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/netinkaytto/facebook

www.uib.no/en/news/36380/new-research-about-facebook-addiction

Yhteystiedot:

Projektisuunnittelija Heikki Luoto, Nuortenlinkki.fi, p. 050 3688 894, heikki.luoto@a-klinikka.fi
Viestintäpäällikkö Aino Majava, A-klinikkasäätiö, p. 050 5824357, aino.majava@a-klinikka.fi
Johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki, A-klinikkasäätiö, p. 040 573 1083, kaarlo.simojoki@a-klinikka.fi

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö sekä asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja parantavat päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa.

www.a-klinikka.fi