Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » KORJATTU: 11.6.2015. Uusi juhlarahasarja suomalaisten rakastamille urheilulajeille. Voimistelu-juhlaraha aloittaa uuden Urheilurahat-sarjan

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 11.06.2015 klo 10:20
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomalaisten rakastamille urheilulajeille lyödään vuosien 2015-2016 aikana juhlarahat. Suomen Rahapaja julkaisee valtiovarainministeriön päätöksestä Urheilurahat-sarjasta ensimmäisenä juhlarahan voimistelun kunniaksi 6.7. Valtiovarainministeriön asetus vahvistaa yhden juhlarahan nimellisarvoksi viisi euroa.

Urheilurahat-sarjassa suunnitellaan julkaistavan yhteensä yhdeksän eri lajeja kunnioittavaa juhlarahaa, joista vuoden 2015 aikana ilmestyy Voimistelu, Koripallo, Taitoluistelu ja Lentopallo. Vuonna 2016 suunnitellaan julkaistavan Jääkiekko, Hiihto, Jalkapallo, Yleisurheilu ja Mäkihyppy.

"Suomalaiset ovat urheilukansaa ja urheilulla on ollut, ja on yhä merkittävä asema suomalaisen kansallisen itsetunnon ja yhtenäisyyden rakentamisessa. Tästä meillä on yhteisiä kokemuksia aikojen takaa kuin aivan viime vuosiltakin - niin menestyksen kuin tappionkin hetkiltä. Urheilurahoista tulee suosittu keräilykohde, joka puhuttelee keräilijöiden lisäksi suurta yleisöä eli urheilua rakastavia suomalaisia”, Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson kertoo.

Valtiovarainministeriön asetus urheilurahoista on luettavissa täällä https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150599

Voimistelu on ajankohtainen juhlittava

Ensimmäinen Urheilurahat-sarjan juhlaraha kunnioittaa voimistelua. Voimistelu on kautta aikain yksi suosituimmista suomalaisten harrastamista urheilulajeista. Voimistelun harrastajia arvioidaan olevan yli 600 000, joista seuroissa voimistelee n. 150 000. Voimistelulajit ovat kasvattamassa suosiotaan edelleen. Voimistelu-juhlarahan ajankohtaisuutta lisää se, että Suomi on saanut isännöitäväkseen voimistelun kansainvälisen suurtapahtuman Gymnaestradan, joka järjestetään Helsingissä 12.-18.7.

Urheilurahat-sarjan juhlarahat pakataan uudenlaisiin pakkauksiin

Nimellisarvoltaan 5 euron perusmetallisia urheilurahoja lyödään tehdaslaatuisina enintään 50 000 kappaletta ja peilikiiltoisina 10 000 kappaletta. Juhlarahan halkaisija on 27,25 millimetriä ja paino 9,8 grammaa. Urheilurahat on suunnitellut Nora Tapper.

Peilikiiltoinen, viimeistelty juhlaraha tarjotaan pakattuna rahaa suojaavaan, läpinäkyvään pilleriin ja uudenlaiseen raikasilmeiseen pahvipakkaukseen. Peilikiiltoisen juhlarahan hinta on 22 euroa.

Myös tehdaslaatuisten juhlarahojen pakkaukset ovat uudistuneet. Tehdaslaatuisia juhlarahoja myydään pakattuina paperiseen rahakuoreen hintaan 10 euroa kappale. Nimellisarvolla urheilurahat saa lunastamalla niitä tehdaslaatuisena kymmenen kappaleen pahvisen rahalaatikon, jonka hinta on 50 euroa.

Urheilurahat -sarjan käynnistävä Voimistelu-juhlaraha tulee ennakkomyyntiin Suomen Rahapajan verkkokauppaan 24.6. Julkaisupäivästä 6.7. lähtien, juhlarahaa on saatavilla verkkokaupan lisäksi jälleenmyyjiltä. Seuraavaksi sarjasta julkaistaan juhlaraha koripallon kunniaksi.

Auli Mikkonen
viestintä- ja markkinointisuunnittelija
Suomen Rahapaja
auli.mikkonen@mint.fi