Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Kansallisen veteraanipäivän kunniaksi Lottamuseo esittelee lakkautetun Lotta Svärd -järjestön jäseniä

Lottamuseo

Julkaistu: 20.04.2016 klo 13:15
Julkaisija: Lottamuseo

Lottamuseo juhlii tänä vuonna 20. toimintavuottaan. Museon perustamisesta, vuodesta 1996 lähtien, on Lottamuseo tehnyt tiiviisti yhteistyötä erilaisten veteraanijärjestöjen kanssa. Lottamuseon uusimpina toimintamuotoina veteraanityön edistämiseksi ja oikeellisen tiedon jakamiseksi veteraaniperinnöstä ovat museon monipuoliset verkkotuotannot sekä vastikään perustettu Lottamuseon Lottaperinneyhdistys.

Lottamuseon verkkonäyttely Vaikutusvaltaiset lotat esittelee 35 naista, jotka toimivat aktiivisesti Lotta Svärd -järjestössä. Järjestön lakkauttamisen jälkeen, monet entisistä jäsenistä vaikuttivat merkittävästi sodan jälkeisen suomalaisen yhteiskunnan rakentumiseen muun muassa politiikan, urheilun, taiteiden ja avustustyön saroilla. Linkki verkkonäyttelyyn löytyy Lottamuseon etusivulta sekä Vaikutusvaltaiset lotat

Kansallisen veteraanipäivän kunniaksi Lottamuseo käynnistää aineiston keruun. Tarkoituksena on laajentaa olemassa olevaa verkkonäyttelyä, käsittämään mahdollisimman laajasti lakkautetun Lotta Svärd -järjestön jäsenistöä vuoden 2017 aikana. Lottagalleriaa varten Lottamuseo kerää elämänkerta tietoja sekä valokuvia lakkautetun Lotta Svärd -järjestön jäsenistä. Lottagalleriaa varten kirjallista materiaalia ja valokuvia voi toimittaa Lottamuseolle kuka tahansa. Aineiston voi toimittaa sähköpostitse susanna.koski@lottamuseo.fi

Lapin sota, joka päätti Suomen osalta toisen maailmansodan, päättyi 27.4.1945. Samalla päivämäärällä vietetään nykyään Kansallista veteraanipäivää, jonka tarkoituksena on lisätä etenkin nuorempien sukupolvien keskuudessa tietämystä veteraani-ikäluokkien tekemästä työstä niin Suomen sotien aikana kuin maan jälleenrakennusaikanakin. Juhlapäivän yksi tärkeimmistä viesteistä on painottaa rauhan säilymisen tärkeyttä sodista saatujen kokemusten pohjalta. Kansallista veteraanipäivää on vietetty Suomessa vuodesta 1987 lähtien. Virallisesti veteraaneiksi valtiovallan taholta luokitellaan henkilöt, joilla on rintamasotilastunnus, rintamapalvelustunnus, rintamatunnus tai veteraanitunnus.

Vuoden 2015 alussa sotiemme veteraaneja oli noin 15 000 miestä ja 11 000 naista. Yhteensä 26 000 henkilöä. Heistä 3200 on sodissa vammautuneita. Sotiemme veteraanien keski-ikä on jo yli 90 vuotta.

Keskiviikkona 27.4. klo 11-17 vapaa pääsy Lottamuseon näyttelyihin.  Lottakanttiinissa lounaslistalla puutarhurinpapukeitto tai karjalanpaisti. Kansallisen veteraanipäivän kunniaksi Lottamuseo tarjoaa näyttelyssä vierailijoille kahvit. Tervetuloa viihtymään Lottamuseolle ja Lottakanttiiniin.

Lähteet: http://www.ouka.fi/oulu/tapahtumat/veteraanipaiva

Markku Honkasalo: Sotiemme veteraanipäivä – Kansallinen veteraanipäivä 20 vuotta 1987-2007

Kuva 1: Lottamuseo juhlii tänä vuonna 20.toimintavuottaan

Kuva 2: Lottamuseo esittelee lakkautetun Lotta Svärd -järjestön jäseniä kansallisen veteraanipäivän kunniaksi. Sa-kuva / Lotat Nissinen, Genetz ja Turunen Luumäellä 1942.

Kuva 3: Lottamuseon verkkonäyttelyssä Vaikutusvaltaiset lotat esitellään muun muassa Saara Rampanen.

Saara Rampanen (1886–1974) syntyi Puumalassa. Sairaanhoitajakurssin Rampanen suoritti Mikkelin lääninsairaalassa vuosina 1907–1908. Saara Rampanen toimi vuodesta 1916 suomalaisista kootussa Kuninkaallisen Preussin Jääkäripataljoona 27:ssä sairaanhoitajana. Hän oli Ruth Munckin ohella toinen suomalainen nainen, joka osallistui sotaan Saksan armeijan riveissä. Molemmat toimivat sairaanhoitajina Mitaussa sijainneessa Sotasairaala 55:ssä, jonne pääosa haavoittuneista ja sairastuneista suomalaisista jääkäreistä sijoitettiin. Saara Rampanen oli opettajana Lotta Svärd -järjestön keskusjohtokunnan järjestämällä ensimmäisellä kesäkurssilla Artjärvellä vuonna 1922. Sotien jälkeen hän työskenteli sairaanhoitajana Yhdysvalloissa, Saksassa ja Suomessa. Hän jäi eläkkeelle vuonna 1971.

Lottamuseo on museoammatillisesti hoidettu erikoismuseo, joka tallentaa lottien historiaa ja tutkii naisten vapaaehtoista työtä osana maamme historiaa. Museota ylläpitää Lotta Svärd Säätiö. Lottamuseo avattiin yleisölle vuonna 1996.

Käyntiosoite:
Rantatie 39, Syväranta