Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Kansalaiset kalojen asialla

Kansalaiset kalojen asialla

Julkaistu: 07.03.2014 klo 14:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kannustaa tukemaan virinnyttä kansalaistoimintaa kalojen puolesta. Vastikään on julkistettu kampanja kalatiesähköstä. Myös vesivoimalaitosten lupien muuttamista on tehty kansalaisaloite. Kuluttajille on tullut kalatiskille avuksi myös uusia merkintöjä ja oppaita.

Suomen luonnonsuojeluliiton lanseeraama eurooppalainen EKOenergia-merkki aloitti tällä viikolla yhdessä Project Fishrunin kanssa kampanjoimaan kalatiesähkön puolesta. Tavoitteena on kerätä vähintään 2000 kuluttajaa, jotka ovat valmiit maksamaan sähkölaskunsa yhteydessä kalatiemaksun. Tuella halutaan sitouttaa sähköyhtiöitä rakentamaan vesivoimalaansa kalatiet.

"Suomen luonnonsuojeluliitto ja 30 muuta eurooppalaista ympäristöjärjestöä myöntävät tällaisille kohteille EKOenergia-merkin. Näin ihmiset saavat sähkönsä, sähköyhtiöt asiakkaita ja kalat reitin kutupaikalleen", kertoo Suomen luonnonsuojeluliitossa eurooppalaista EKOenergian sihteeristöä luotsaava Riku Eskelinen.

Ensimmäistä hanketta kaavaillaan Raaseporiin Mustionjoelle, jonne olisi tarkoitus rakentaa neljä kalatietä. Niiden avulla voitaisiin palauttaa uhanalainen meritaimen Karjaanjoen vesistöön lisääntymään. Samalla mahdollistettaisiin erittäin uhanalaisen, mutta yhä lisääntymiskykyisen jokihelmisimpukkakannan säilyminen.

Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että niin sanottua vihreää sähköä ostaessaan kuluttajan tulee olla tarkkana, sillä vihreän sähkön nimellä myydään monenlaisia tuotteita.

"Vihreänä markkinoidaan myös sähköä, jolla voi pilata vesiluontoa", varoittaa Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Kansalaisaloite vesivoimaloista

Helmikuun lopulla helsinkiläinen Mikko Tapio Peltola julkisti kansalaisaloitteen, jolla pyritään turvaamaan vaelluskalakantoja. Aloitteessa vesivoimalaitosten luvat muutettaisiin määräaikaisiksi ja velvoitettaisiin voimayhtiöt rakentamaan kalatiet.

Vanhat voimalasopimukset ovat tällä hetkellä käytännössä ikuisia ja viranomaiset jäävät riitatapauksissa usein alakynteen. Useiden vesivoimalaitosten rakennusluvista ei löydy varsinaisia kalavelvoitteita lainkaan.

"Tämä on toinen mahdollinen tapa lähestyä ratkaisua. Suomessa haitan aiheuttajalla on yleensä vastuu korvata pilaamansa asia. Tällä logiikalla vesivoimaloiden tulisi maksaa kalatie ja antaa vesi siihen", Sulkava sanoo.

Apua kalaostoksiin

Kansalaisten avuksi on tullut myös sertifikaatti kestäville kalakannoille. MSC-sertifioitu kala on hyvä valinta kalatiskillä. Lisäksi Suomen WWF on julkaissut kalaoppaan, joka auttaa välttämään uhanalaisten kalojen ostamista.

Risto Sulkava, hallituksen puheenjohtaja, SLL, puh. 050-560 2113

Riku Eskelinen, ekoenergiakoordinaattori, SLL, puh. 050-572 7782

Project Fishrun:

Kansalaisaloite vaelluskalojen turvaamiseksi:

WWF:n kalaopas:

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto