Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Kamppailulaji taidon henkilökohtaiset ja joukkueiden väliset suomenmestaruudet ratkeavat 9.4. Helsingissä

Suomen Taido

Julkaistu: 08.04.2016 klo 16:20
Julkaisija: Suomen Taido

Kamppailulaji taidon aikuisten suomenmestaruuksista taistelee lauantaina 9.4. lähes sata taidokaa viidestätoista eri seurasta. Kevät huipentuu SM-kilpailuihin tiukan Suomi-cupin jälkeen. Naisten puolella sekä ottelua että hokeita on hallinnut Yliopiston Taidoa edustava Katja Anoschkin. Miesten puolella Katja Anoschkinin puoliso Jasser Anoschkin johtaa liikesarjan ranking-tilastoa ja järvenpääläinen Antti Peltonen on puolestaan ottelutilaston kärjessä. Haastajia on kuitenkin kaikissa sarjoissa, joten SM-kilpailut ratkaisevat lopulliset sijoitukset.

Taidossa kilpaillaan myös joukkuelajeissa

Dantai hokei eli joukkueliikesarja on viisihenkisen joukkueen näyttävä, mahdollisimman yhtäaikainen ja yhdenmukainen liikesarja, jossa aloitusmuodostelma säilyy.

Tenkai vuoriostaan on ennalta suunniteltu taistelu, jossa puolustaja eli shuyaku monipuolista ja luovaa taidotekniikkaa ja liikkumista käyttäen tuhoaa yksitellen kaikki viisi hyökkääjää.

Lisäksi taidossa kilpaillaan dantai jissenissä eli joukkueottelussa (kolme ottelijaa ottelee joukkueenjohtajan luotsaamana vuorotellen toisen joukkueen ottelijoita vastaan). Nämä mestaruudet ratkottiin kuitenkin jo helmikuun puolivälissä Suomen ensimmäisen SM-viikon yhteydessä Tampereella. Katso naisten ottelun finaali Yle Areenasta http://areena.yle.fi/1-3309483, miesten finaalin näet osoitteesta: http://areena.yle.fi/1-3309481.

Kilpailut käydään Apollon yhteiskoululla (Os. Arentipolku 1, 00410 Helsinki) klo 11-18, yleisöllä on tapahtumaan vapaa pääsy.

Lisätietoja

Taido on näyttävä budolaji, jonka juuret ovat karatessa ja perinteisessä okinawa-te’ssä.

Pyörivät ja kierteiset liikkeet, akrobatialiikkeet sekä vartalon akselin muuttaminen ovat olennainen osa kamppailua.  Vaativalle harrastajalle ja kilpailijalle voltit sekä muu akrobatia tarjoavat loputtomasti mahdollisuuksia haastaa itseään.Taidossa kilpaillaan monipuolisesti aina MM-tatameilla asti. Suomi on Japanin jälkeen menestynein taidomaa maailmassa. Suomessa taidoa on harrastettu yli 40-vuotta.

Suomen Taido muodostaa taidon lajikollegion Suomen Karateliitto ry:ssä. Taidon lajikollegio toimii kaikkien suomalaisten taidoseurojen yhdyssiteenä sekä lajin edunvalvojana Suomessa.

Sera Kaukola, Taidon lajipäällikkö
taido@taido.fi