Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Juhannustaikoja koko perheelle - parhaat leikit juhannukseen!

Suomen Latu

Juhannustaikoja koko perheelle - parhaat leikit juhannukseen!

Julkaistu: 18.06.2015 klo 14:52
Julkaisija: Suomen Latu

Suomen Latu yhdisti perinteisiä ulkoleikkejä ja juhannustaikoja. Näillä eväillä kaikki pääsevät juhannustunnelmaan – säästä huolimatta.

Keskikesän juhla on jo ovella. Erilaiset taiat, joilla vahvistettiin satoa ja naimaonnea olivat olennainen osa vanhoja juhannusperinteitä. Nykyisin juhannuksen tärkeimmät “taiat” taitavat olla kuitenkin mökkeily, saunominen ja grillaaminen. Juhannus on myös loistava tilaisuus heittäytyä koko perheen kesken tekemään hauskoja taikoja yhdessä erilaisten leikkien muodossa. Näin perheen pienimmätkin pääsevät kokemaan juhannuksen tunnelmaa.

Juhannustaikoja koko perheelle

Metsänhengen taikaseppele

Etsi yhdeksän eri lajia rauhoittamatonta kukkakasvia. Tunnista lajit, ja tee niistä kaunis seppele!* Kokeile kuinka pitkään pystyt seisomaan yhdellä jalalla seppele toisen jalkapöydän ympärillä tasapainoillen. Jos laitat vielä seppeleen yöksi tyynyn alle, Metsänhenki tuo tasapainoa elämääsi.

* Katso ohje

Seppeleen heitto

Sovitaan heittopaikka, esimerkiksi piirtämällä jalalla viiva maahan. Valitaan maalit joko rajaamalla maalialueita, tai pystyttämällä keppejä tai halkoja, joiden ympärille seppele yritetään heittää. Sovitaan kustakin maalista saatavat pistemäärät. Jokainen heittää vuorollaan vähintään kolme kertaa. Kolmen kierroksen jälkeen lasketaan yhteispisteet. Voittaja saa koko loppuvuodeksi taikavoimia ja runsaasti onnea.

Yöttömän yön parinetsintä

Muodostetaan kaivon ympärille kaksi piiriä: sisäpiiri ja ulkopiiri. Leikkijät ovat pareittain vastakkain piirissä, niin että toinen parista on sisäpiirissä ja toinen ulkopiirissä. Leikinjohtaja jää piirien ulkopuolelle.

Ulkopiiriläiset kulkevat myötäpäivään ja sisäpiiriläiset vastapäivään. Pelinjohtaja antaa merkin (huutamalla esim. UKKO tai KOKKO), jolloin parien pitää etsiä toisensa, ottaa käsistä kiinni ja mennä yhdessä kyykkyyn. Viimeisenä parinsa löytäneet putoavat pelistä. Peli jatkuu kunnes vain yksi pari on jäljellä. Vaihtakaa välillä pyörimissuuntaa, jotta ei mene pää pyörälle. Leikki toimii parhaiten isommalla porukalla. Voittaja voi kurkata leikin päätteeksi kaivoon, josta hän näkee tulevan leikkitoverinsa kasvot.

Sydänkäpygolf

Leikkijät valitsevat itselleen sopivan kokoisen kepin mailaksi, ja mahdollisimman ison kävyn palloksi. Valitaan aloituspaikka ja maali johon kävyn pitää osua, esim. puu tai kivi. Jokainen lyö vuorollaan käpyään tavoitteenaan osua maaliin. Lyöntiä jatketaan joka kierroksella siitä, mihin oma käpy jäi edellisellä lyönnillä, kunnes käpy osuu maaliin. Vähiten lyöntejä käyttänyt voittaa. Kierroksen päätyttyä voi valita uuden aloituspaikan ja maalin. Jos voittajan lyöntimäärä on parillinen luku, saa hän kanssapelaajia halaamalla lisää rakkautta elämäänsä.

Kokkohippa

Hippa on ns. tulitikku. Hipan koskettaessa toista leikkijää, muuttuu ko. leikkijä kokoksi. Kokon voi sammuttaa tanssimalla sen ympäri yksin tai pareittain ja lausumalla samalla juhannustaikoja. Taiat voivat olla mitä tahansa hauskoja loruja. Leikin jälkeen voi kerääntyä oikean kokon ympärille tanssimaan, jolloin kokon liekeistä saattaa nähdä vilauksen tulevasta vuodesta.

Suomen Latu on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 78 000 jäsentä 216 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu