Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Iskikö iskias, vaivaako noidannuoli? Selkäkanavalta maksutonta tietoa ja vinkkejä selän itsehoitoon

Selkäliitto ry

Julkaistu: 12.03.2015 klo 09:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Aikuisista suomalaisista 80 prosenttia kärsii selkäkivusta elämänsä aikana. Selkäliiton verkkopalvelu Selkäkanava.fi tarjoaa selkätietoa ja kannustaa suomalaisia huolehtimaan selän hyvinvoinnista.

Selkäkanava on selän omatoimisen hoidon ja hyvinvoinnin verkkopalvelu. Palveluun on koottu tietoa selkäkivusta, selän hoidosta ja ergonomiasta. Selkäkanavalta löytyy myös Selkäliiton fysioterapeuttien laatimia liikuntaohjeita selän sekä niska-hartiaseudun kunnon ylläpitoon ja kuntoutukseen. Verkkosivuston pääkohderyhmä ovat työikäiset suomalaiset.

Keväällä 2014 julkaistu Raha-automaattiyhdistyksen tuella toteutettu Selkäkanava on saanut hyvän vastaanoton. Tammikuussa tehdyn käyttäjäkyselyn mukaan 96 % vastaajista on kokenut sen hyödylliseksi ja lähes 60 % vastaajista on suositellut Selkäkanavaa tuttavilleen. Erityisen suosituksi on noussut helppo kolmeminuuttinen Jumppakissan taukojumppa, jolla voi ehkäistä selkä- ja niska-hartiakipuja. Selkäkanava toimii myös Facebookissa, missä sillä on jo tuhansia seuraajia.

Selkäkivut yleistyneet

Kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee selkäkipuja elämänsä aikana. Monilla kipujaksoja on useita. Terveys 2011 -tutkimuksen mukaan selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla. Selkäkipu on yleistynyt sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla.

Toisaalta oireiden tai kivun esiintyvyys ei tarkoita selkäsairautta. Sairauslomalle jäätiin selkäsairauden takia vuonna 2014 edellisvuotta vähemmän. Viime vuonna selkäsairauksien taloudelliset kustannukset olivat yksin Kelan sairauspäivärahojen osalta noin 118 miljoonaa euroa.

Liikuta selkäsi kuntoon

Liikunta on tärkeää vastapainoa yksipuoliselle tai kuormittavalle työlle. Terveellisiin elämäntapoihin yhdistettynä se parantaa myös jaksamista. Lisäksi liikunta auttaa ylläpitämään toimintakykyä, jos selkäkipu pitkittyy tai toistuu.

Selkäliiton yksi huolenaihe on työikäisten liikkumattomuus ja istuva elämäntapa. Liiton tämän vuoden teema onkin ”Liikuta selkäsi kuntoon”.

– Haluamme kannustaa suomalaisia huolehtimaan selän hyvinvoinnista ja liikkumaan myös selkäkivusta huolimatta. Selkäkanava-palvelustamme löytyy maksutta monipuolista tietoa sekä käytännön vinkkejä selkäoireiden itsehoitoon ja ennaltaehkäisyyn, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Ohjattua liikuntaa ja vertaistukea tarjoaa 32 selkäyhdistystä eri puolilla Suomea. Lisätietoja paikallisyhdistyksistä ja niiden toiminnasta on osoitteessa www.selkakanava.fi/selkayhdistysten-yhteystiedot

Lisätietoja medialle:
Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.