Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Inbjudan till medietillfälle - Elva ton balade textilier åker till Holland för återvinning

Lounais-Suomen Jätehuolto

Inbjudan.
Publicerad: 16.06.2016 kl. 09:52
Utgivare: Lounais-Suomen Jätehuolto

Dryga 30 000 kilo avlagda textilier har insamlats från årets början i regi av pilotprojektet Tekstiili 2.0. Ett parti på 11 000 kilo transporteras under de närmsta dagarna till Holland för återvinning inom bilindustrin.

Välkommen till sorteringshallen där hemmets textilier sorteras och balas för transport till återvinning. Sini Ilmonen från Sydvästra Finlands Avfallsservice och Henna Knuutila från Turun AMK berättar hur insamlingsförsöket har förlöpt, hur stor del av de insamlade textilierna som kan återvinnas och vad som händer med det parti textilier som transporteras till Holland för återvinning.

I sorteringshallen ser ni hur de textilier som insamlats från Åbo- och Salonejden sorteras i 11 olika fraktioner med tanke på framtida återvinning och nyttoanvändning samt hur de packats för transporten i stora balar.

Tidpunkt: måndag 20.6.2016 kl. 8.30.-9.30. Vi bjuder på morgonmål från och med kl. 8.30.

Plats: Asianajajankatu 2-4, Krossi industriområde, S:t Karins (Bredvid EkoKaarinas SER-hall)

Berätta gärna på förhand om du kommer så att vi kan reservera tillräckligt med morgonmål!

Tilläggsuppgifter och anmälningar:

Informatör Tuuli Meriläinen tfn 040 8670115 eller tuuli.merilainen@lsjh.fi

Målsättningen med Tekstiili 2.0-pilotprojektet är att utreda kvaliteten på avlagda textilier, hur mycket textilavfall som uppkommer samt skapa en grund för ny företagsverksamhet som kan utnyttja avlagda textilier. Pilotprojektet leds av Sydvästra Finlands Avfallsservice och Turun AMK i samarbete med Åbo stad, SITRA, Avfallsverksföreningen samt Ekokem.

Lisätietoja pilottihankkeesta: www.poistotekstiili.fi

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki