Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Harjuksen kalastajille uusia rajoituksia

Harjuksen kalastajille uusia rajoituksia

Julkaistu: 05.04.2016 klo 14:22
Julkaisija: Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö

Vuoden alusta voimaan astunut uusi kalastusasetus kieltää kaiken harjuksen kalastuksen sisävesissä huhti-toukokuussa lähes koko maassa. Aiemmin kutuajan rauhoitusaika ei koskenut vapavälineillä kalastusta. Lapissa leveyspiirin 67 pohjoispuolella harjusta saa kalastaa edelleen myös keväällä.

Villit harjuskannat ovat monin paikoin heikkoja eteläisillä esiintymisalueilla. Lajia tavataan virtavesien lisäksi useissa järvissä ja meressä Pohjanlahdella. Äärimmäisen uhanalainen meriharjus on rauhoitettu kalastukselta ympäri vuoden.

Harjus on suosittu vapakalastuksen kohdelaji koko maassa. Lajin tunnistaa helposti suuresta purjemaisesta selkäevästä, jollaista ei ole millään muulla kotimaisella lohikalalla. Lohikalan ominaispiirteenä harjuksella on pientä nahkamaista liparetta muistuttava rasvaevä, joka sijaitsee selkäevän ja pyrstön välillä. Yleisväritykseltään harjus on hopeinen ja tummaselkäinen.

Pyyntimittojen vastainen tai rauhoitusaikana saaliiksi saatu harjus tulee kalastuslain mukaan aina laskea takaisin veteen. Harjuksen pyyntimitta on leveyspiirin 67 pohjoispuolella 30 ja eteläpuolella 35 senttiä. Kalan käsittelyyn on syytä kiinnittää erityistä huomiota sitä vapautettaessa. Pyydyksestä irrottaminen tulee tehdä ripeästi ja kovaa puristamista tulee välttää. Kalan pintaa koskettaessa märät kädet aiheuttavat vähemmän vaurioita kuin kuivat.

Oheinen kuva on käytettävissä vapaasti tiedotteen julkaisun yhteydessä. Kuva: Petter Nissén.

Kalatalouskonsulentti Petter Nissén, puh. 0500 440 923 petter.nissen@vapaa-ajankalastaja.fi
Tiedottaja Jaana Vetikko, puh. 050 525 7806 jaana.vetikko@vapaa-ajankalastaja.fi

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) on maamme suurin vapaa-ajankalastajien järjestö, joka edistää vapaa-ajankalastajien kalastusmahdollisuuksia sekä neuvoo järjestäytyneitä ja järjestäytymättömiä vapaa-ajankalastajia kestävän käytön mukaisessa kalastuksessa. Järjestön 13 vapaa-ajankalastajapiirin 520 seurassa toimii yhteensä noin 42 000 kalastuksen harrastajaa.
www.vapaa-ajankalastaja.fi, www.ottiopas.fi, www.vapaa-ajankalastaja.fi/vastuullinen  www.facebook.com/vapaa.ajankalastajat